Små virksomheder er helt uden mulighed for at ansætte flygtninge under det nye IGU tilbud, som er helt ugennemskueligt og urimeligt besværligt for mindre virksomheder. Og hjælp er der forsvindende lidt af, lyder kritikken fra arbejdsgivere, som har forsøgt, men har måtte opgive.

Dansk Håndværk, der er arbejdsgiverforening for små og mellemstore håndværksvirksomheder, retter nu en hård kritik af den nye integrationsgrunduddannelse, som viser sig kun at være brugt 81 tilfælde.

– Vi er i de seneste uger blevet kontaktet af flere medlemsvirksomheder, der har givet op i forsøget på at hjælpe flygtninge i gang. Systemet er halvfærdigt og slet ikke til at bruge for en mindre virksomhed, lyder kritikken fra direktør i Dansk Håndværk, Morten Frihagen.

Dumpede da de blev testet

Efter kontakt fra medlemsvirksomheder, har Dansk Håndværk selv kontaktet myndighederne, for at finde ud af om kritikken var berettiget – og det er den, lyder det.

Vi har haft en medarbejder til at kontakte Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekrutterings IGU-hotline, for at få hjælp til at ansætte en flygtning under ordningen. Men medarbejderne var her ude af stand til at forklare kravene – og når vi sprugte ind til det konkrete, blev bolden hele tiden returneret til vores banehalvdel, uden konkrete svar. Da vi blev alt for konkrete i vores spørgsmål, gik medarbejderens computer “ned”, og vi blev henvist til at sende vores spørgsmål på en e-mail. Det er ganske enkelt for dårligt, lyder det fra Morten Frihagen.

Umuligt for mindre virksomheder

Arbejdsgiverorganisationen har arbejdet med sagen siden en medlemsvirksomhed for 14 dage siden kontaktede dem, for at få fokus på problemerne. En leder af en mindre håndværksvirksomhed sagde allerede da til Dansk Håndværk:

– Vi skal ind og lave en uddannelsplan, der strækker sig over 2 år. Det har jeg ingen som helst forudsætning for at lave. Jeg mener, det er helt galt, at man har lagt det op til den respektive arbejdsgiver at lave sådan en. Jeg ville skulle bruge uforholdsmæssigt meget tid på at finde ud af, hvilke tilbud der er, og om det er de rigtige. Det vil også gøre, at der vil være meget stor forskel på, hvor meget flygtningen ville få ud af det. Store organisationer med en HR afdeling, vil forholdsvis nemt kunne strikke et udannelsesforløb sammen, men en mindre håndværksvirksomhed skal bruge helt urimeligt megen tid på at sætte sig ind i, hvad de skal gøre, lød det fra en af de virksomheder, der klagede til Dansk Håndværk.

– Politikerne må lynhurtigt have lavet det her om. Vi sidder tilbage med det indtryk, at man har strikket en ordning sammen, der blot på papiret skulle lyde godt. Så har man overladt det til administrationen at definere kravene – og det er havnet i det rene bureaukrati uden forhold til den relativt beskedne ydelse virksomheder kan få ud af at ansøge. Det er en ren ommer, siger Morten Frihagen.

Yderligere oplysninger:

Morten Frihagen, Direktør i Dansk Håndværk Tlf: 29 37 84 88