Bryd den grønne profil op i delelementer

At gøre sin virksomhed grøn eller bæredygtig vikles ofte ind i en strøm af teoretiske fakta og komplicerede mål. Og vil man have den forkromede løsning med målbare Co2 reduktioner i forhold til de internationale klimamål, må man købe sig til assistance – eksempelvis via Force-instituttet. Vil man selv lave en cirka-beregning på, hvad virksomhedens Co2 udledning aktuelt er kan man forsøge sig med Virksomhedsguidens Co2 beregner.

Men så kompliceret behøver det ikke at være. Derfor giver vi i denne serie af artikler og de tilhørende fakta-ark inspiration til, hvordan du skridt for skridt kan arbejde hen imod en grøn virksomhed. (nederst i hver artikel kan du klikke dig videre til den næste.)

Sådan kommer du i gang
For at komme i gang skal man dele arbejdet op i en række små delopgaver, så det bliver nemt at overskue og let at tage opgaverne en ad gangen.

En grøn profil er ikke en målsætning, der kan stille op som 100 procent grøn eller 32 procent grøn. Det er en afvejning, som ejeren må gøre af:

  • hvor han vil prioritere sine valg i forhold til virksomhedens almindelige udvikling.
  • hvor meget der skal gøres og hvor hurtigt det skal gå.
  • samt en afvejning af kundernes ønske om bæredygtighed i forhold til økonomi.

Overblik over det der er gjort og det der skal gøres
Den grønne profil startes ved at se på, hvad man allerede har gjort. Selv om man ikke har haft en plan om at opfylde de internationale klimamål, har langt de fleste gjort mere end de tror. Man har måske fravalgt miljøskadelige produkter, systematiseret affaldshåndtering, sparet på energien. Og først og fremmest arbejder man med træ, som er en bæredygtig og miljøvenlig erstatning af mange alternativer – det skal man være stolt af.

  • Lav en liste over de små og store skridt, der allerede er taget – så er man i gang.
  • Lav derefter en liste over de steder, hvor man kan blive mere grøn.

Den liste bør rumme alle muligheder – også dem man for øjeblikket ikke kan eller vil ændre. Og husk at en grøn omstilling ikke blot består af fysiske ændringer – den dækker også hvordan man omgåes materialerne og den viden man har om nye, alternative produkter og arbejdsmetoder. En del af opgaven er derfor også at holde sig selv og sine medarbejdere fagligt opdateret, så man kan vælge bæredygtige eller energieffektive løsninger, der hvor det kan betale sig for kunderne.

Inspiration til listen kan man finde nederst i den sidste artikel, fakta om træ som et bæredygtigt materiale samt ideliste.

  • Derefter prioriterer man punkterne og sætter dem man vil tage fat på i tidsmæssig rækkefølge.

Nu har man skabt et overblik over de resultater, man allerede kan skrive på sin grønne profil og en liste med de ting, man fremover vil ændre – altså en målsætning for hvad og hvor hurtigt man vil lave om i fremtiden.

Det sammendrag kan bruges som en del af firmaprofilen overfor kunder på eksempelvis netsiden, når man skriver tilbud og som information til medarbejdere.

 

    ARTIKLEN ER EN DEL AF SERIEN

Få en bæredygtig og grøn profil

Gå videre til næste del: Flere måder at fortælle omverdenen om dine resultater