TV2 udsendelse om håndværkere og Østeuropa var urimelig

Pressenævnet kritiserer TV 2 for at bringe en krænkende og meget skadelig omtale af et håndværkerfirma i udsendelsen ”Danmark mod Østeuropa”. Firmaet klagede til Pressenævnet over omtalen.

Firmaet havde indvilliget i at lade sig optage til kamera til brug for en udsendelse, men var ifølge pressenævnets afgørelse ikke tilstrækkeligt oplyst om udsendelsens fokus.

Pressenævnet mener derfor ikke at Håndværksfirmaet – der ikke er medlem af Dansk Håndværk –  dermed havde givet samtykke til offentliggørelse af optagelserne. Nævnet kritiserer derfor TV 2 for at offentliggøre optagelserne. Nævnet udtalte også kritik af TV 2 for ikke at fjerne omtalen på TV 2s digitale platforme.

Dansk Håndværk kommenterede umiddelbart efter udsendelsen den 13. januar den urimelige behandling af virksomheden (se her). 

– TV2’s egen måde at konstruere udsendelsen på dybt problematisk. Det ene af firmaerne i udsendelsen er blevet lokket til at udføre det filmede arbejde for TV-stationen på falske forudsætninger. Stationen har helt tydeligt snydt virksomheden i den kontrakt, der lå bag filmproduktionen og foregivet at udsendelsen handlede om noget ganske andet – hvilket TV-stationen også indrømmer, sagde Dansk Håndværk blandt andet.

Nulstille kodeord
Venligst indtast din e-mail-adresse. Du får et nyt kodeord via e-mail.