Nu kan håndværkere sende bøvlet hen hvor peberet gror

Forestil dig, at du blot kunne sende dit administrative bøvl videre fra computeren og så koncentrere dig om det du brænder for – at lave godt håndværksarbejde.

Det lyder som en drøm, men det kan blive virkelighed for en lang række mindre håndværksvirksomheder i de kommende måneder.

– I samarbejde med virksomheden Accountor har vi konstrueret en digital pakke, der frigør mester fra meget af bøvlet med økonomi, indberetninger og bogføring. Virksomheden får nemlig tilknyttet en ekstern bogholder, der klarer regnskab, moms, indberetninger og meget mere. På den måde er systemet særligt egnet for virksomheder, der ikke har ressourcer til at ansætte administrativt personale, forklarer medlemskoordinator i Dansk Håndværk Mette Kofoed Iversen.

Men selv om mester blot skal videresende mange af de daglige opgaver, kan han stadigt holde fast i styringen. Han kan for eksempel online godkende betalinger og de timesedler, som svende og lærlinge afleverer via en app på deres telefon. Eller bruge systemet til ordrestyring, der giver overblik over aftaler, tid og materialer.

Det er her peberet gror
– Det bliver lidt som at have en person, der siger: “Det er her pebereret gror – bare send det til mig” om mange af de trælse opgaver. Og fordi det er den samme person, kender vedkommende virksomheden, dens arbejde og udfordringer. Derfor kan mester også sparrer med bogholderen om udviklingen i firmaets økonomi, likviditet eller få forslag til forbedringer, fortæller Mette Kofoed Iversen.

Allerede få timer efter at Dansk Håndværk sendte tilbudet ud var de første tilmeldinger i hus. Så efter introduktionsmøderne i slutningen af marts forventer arbejdsgiverorganisationen, at interessen for at slippe af med en del af bøvlet vil være ganske stor.

—————————————————————————-

Yderligere oplysninger:
Læs mere om Systemet DHV+ her.
Mette Kofoed Iversen, Medlemskonsulent i Dansk Håndværk.
Telefon 32 63 04 70 – E-mail mi@dhv.dk