Tømrermester viser embedsmændene de administrative byrder

Tømrermester Thomas Fagerberg er medlem af Dansk Håndværk og driver en vaskeægte mikrovirksomhed. Han vil, som de fleste andre håndværksmestre, hellere bruge tiden ude hos kunderne end ved skrivebordet.

For at kunne lette administrative byrder skal man kende dem. Det gør virksomhederne bedst, da det netop er de små og mellemstore virksomheder, SMV’erne, der kæmper med bøvlet i det daglige. 

– Der kan være rigtig langt fra embedsmændenes skrivebordsstole og ud i virksomhederne. Derfor synes vi, et virksomhedsbesøg er en rigtig god måde at få identificeret konkrete byrder, som kan lette papirarbejdet for en virksomhed, siger Lars Magnus Christensen, cheføkonom og byrdejæger i SMVdanmark. 

Virksomhedsforum for enklere regler, der skal bekæmpe administrative byrder har ind til sommerferien i år særligt fokus på at bekæmpe bøvl og byrder for mikrovirksomheder.

Tømrermester slog dørene op
Og fordi SMVdanmark sidder i forummet, fik de lov til sammen med to embedsfolk fra Erhvervsstyrelsen at besøge tømrermester Thomas Fagerberg, som er medlem af Dansk Håndværk.

Thomas Fagerberg driver en vaskeægte mikrovirksomhed, som udover Thomas består af en svend og en lærling.

Formålet med virksomhedsbesøget var at få sat fokus på nogle af de udfordringer, Thomas sidder med som virksomhedsejer. Det kan fx være når han modtager uforståelig information fra det offentlige, skal indberette for at refusion for en syg medarbejder, finde skattekort til en medarbejder og meget mere.

– Virksomhedsbesøget er guld værd, for vi kommer helt tæt på de arbejdsgange virksomheden har i forhold til administration, og hvor problemerne opstår, når virksomheden er i kontakt med eller indberetter til det offentlige, forklarer Lars Magnus Christensen, som samtidigt gør andre medlemmer af Dansk Håndværk opmærksomme på, at de kan komme med eksempler på byrder, der bør lettes eller fjernes ved at henvende sig til enten Dansk Håndværk eller direkte til ham i SVMdanmark.