Tømrermester Niels Larsen: Det er ikke en dans på roser for tiden

Niels Larsen startede sit eget firma ”Fritidstømreren” ved siden af sit fuldtidsarbejde som svend. Men det skulle hurtigt vise sig at blive til meget mere end et fritidsprojekt. I dag har han en veletableret virksomhed, som har vundet håndværker.dk-priser tre år i træk.

Det er ikke en nem tid at drive virksomhed i. Enorme energiprisstigninger, dyre materialer og generel usikkerhed præger dansk økonomi. Den private forbruger skærer ind til benet og vælger derfor det nye køkken eller terrassen fra.

Dog er der noget, kunderne i højere grad end tidligere efterspørger, og det er energiforbedrende opgaver. Det mærker man også hos Tømrermester Niels Larsen:
”Kunderne vil selvfølgelig gerne isolere bedre og udskifte eller reparere gamle døre og vinduer, hvor det kan betale sig i forhold til at holde på varmen. Det giver mening i disse tider. Så den slags laver vi meget af for tiden,” fortæller tømrermesteren, der holder til på Fyn, og fortsætter:

”Det er ikke en dans på roser for tiden. Men vi har jo prøvet kriser før, så jeg har en tiltro til, at det nok skal gå,” konstaterer Niels Larsen, der dog også har skaleret ned for at sikre sig. Han er gået fra at have fem fastansatte før sommerferien til nu at have én fast medarbejder og hyre vikarer efter behov. En nødvendighed, når krisen kradser.

”Det går op og ned, når man har sin egen virksomhed, og det bliver man nødt til at kunne håndtere,” konstaterer han.

Først skulle der lidt erfaring til

Tømrermester Niels Larsen har efterhånden et par års erfaring på kontoen. Som han selv nøgternt konstaterer, er svendebrevet fra 1976 ved at være godt brugt. Efter det kom i hus, prøvede han lidt forskelligt af – bl.a. som entrepriseleder ved større firmaer, og en del år i Berlin blev det også til.

Da han kom hjem fra Tyskland, blev han ansat som svend i et mindre tømrerfirma. Og det var her, at ideen til hans eget firma opstod. Mere som en back-up plan end en egentlig plan om, at det skulle blive et livsværk:

”Ja, det startede jo faktisk lidt i trods. Mester truede med at fyre mig, og så skulle jeg have noget andet at lave. Så startede jeg mit eget i fritiden, og det kom hurtigt til at tage rigtig meget af min fritid,” fortæller Niels Larsen.

Niels Larsen blev ikke fyret, men efter et par år, kastede han sig ud i at drive sit eget på fuldtid. I 10 år dog stadig som ”Fritidstømreren”, hvorefter han ændrede firmanavn til ”Tømrerfirmaet Niels Larsen” med et ønske om at vise, at det var meget mere end blot et hobby-projekt. Det var en fuldtidsbeskæftigelse, som han slet ikke kunne lade være med at dyrke fuldt ud.

Tager gerne et socialt ansvar

Gennem tiden har han i snit haft fem fastansatte. Lærlinge har han også haft et par stykker af, men han har i højere grad støttet op om Jobcenteret og været en del af samarbejdet omkring organisationen Code of Care, der etablerer kontakt mellem virksomheder og mennesker, som har svært ved at komme ud på arbejdsmarkedet.

”Socialt ansvar er vigtigt for mig. Jeg har et rigtig godt samarbejde med Jobcenteret og jeg synes, at det er vigtigt at hjælpe andre, der har det svært, når man selv har ressourcerne til det,” fortæller Niels Larsen.

Vi har altid opført os ordentligt

En rød tråd gennem virksomhedens levetid har været ordentlighed.

”Jeg holder på, at vi skal opføre os ordentligt. Det, der har drevet mig og min virksomhed, er tilfredse kunder. Og så selvfølgelig et lille plus på regnestykket bagefter. Det er med til at drive værket,” fortæller Niels Larsen.

Og det tyder på, at der er noget om snakken. For Niels Larsen har vundet håndværker.dk-prisen tre år i træk. Fokus på ordentligheden er også grunden til, at Niels Larsen altid har været organiseret og medlem af Dansk Håndværk siden 2007.

”Det har været med til at sende et signal til mine kunder om, at jeg er seriøs og professionel. Og så har det givet mig en livline, når jeg har haft brug for det. Jeg ved ikke noget om juristeri, men Dansk Håndværk er mit sikkerhedsnet til en rimelig pris,” beskriver han.

Tre råd fra mester til mester:

  1. Man skal opføre sig ordentligt
    Det tager lang tid at bygge en troværdighed op, men det tager kun én opgave at ødelægge den
  2. Man skal være til at stole på
    Afstem jeres forventninger med kunden og lev op til det, I lover.
  3. Man skal have den faglige stolthed med sig
    Stoltheden over dit håndværk er vigtig. Både for dig selv og dine kunder