Mens SMV’erne forsøger at hitte rundt i hjælpepakker, løndækningsordninger, kompensation for omkostninger og sundhedsregler, der gør det muligt at overleve under coronakrisen, er der ikke skruet ned for andre opgaver og bøvl fra det offentlige.
Virksomhederne skal fortsat beregne bidrag til fonde og ordninger.
I Fjerritslev sidder tømrermester Palle Breinholt Bjerre og tumler med regnestykket. Han startede som enkeltmands firma i 1994, men siden er virksomheden vokset, har to gange været kåret som gazelle-virksomhed og i dag udfører Breinholt A/S både tømrer, murer og male arbejde:
– Ud over det almindelige lønregnskab og feriepenge i forhold til de ansatte skal vi også beregne AUB for lærlinge, AES vedrørende forsikring, betaling til barselsudligningsordning, AFU bidrag til fonden for udstationerede og ADM til lønmodtagernes feriemidler. Og det er ikke alene det rene bøvl – når man lægger alle tallene sammen, løber det rent faktisk op, forklarer han.
Det næste hedder coronabidrag
Regnemaskinen siger i alt lige knapt 50.000 for de forskellige småposter til lovpligtige fonde og ordninger. Dertil kommer omkostninger til administration, bogføring og revision i forbindelse med de offentlige krav.
Når jeg gennemgår de her opkrævninger bliver der bare mere og mere. Og når vi når ny overenskomst, er jeg bekymret for, at der også bliver lagt særlige aftaler ind der. Så samlet skal vi nu betale til 10 forskellige ordninger. Den næste kommer nok til at hedde corona opkrævning. Det er blevet et offentligt tag selv bord, som nu belaster os med omkring 50.000,- om året. Det kan ikke være rigtig, at det skal fortsætte på den måde, mener Palle Breinholt Bjerre.
I frustration har han sendt en kopi af hele dyngen til sin arbejdsgiverforening. Og i Dansk Håndværk giver man ham ret:
– Lige nu får virksomhederne at vide, at de skal gentænke hele deres forretning i lyset af Coronakrise. Men hvad med det offentlige. Er det ikke snarere på tide at vi vendet bladet der. I årtier har vi set, at hver gang det lykkedes os at få afskaffet én post på bøvlet er der dukket to nye op et andet sted. Vi bliver nødt til at forenkle, så virksomheder, som den Palle Breinholt Bjerre i øjeblikket kæmper for at holde kørende, ikke skal spilde tid på administration og bøvl, lyder det fra direktør i Dansk Håndværk Morten Frihagen.
Afgift på offentlige opkrævninger
Han understreger at det ikke kun drejer sig om at spare, men om at forenkle:
– Vi har lige set, at man har lavet en ny ferielov. I sådan en situation skal man benytte lejligheden til samtidigt at afskaffe de tillægskrav, der giver administration i stedet for at oprette nye. Vi må kræve at også det offentlige gen-tænker lovgivning ud fra erhvervslivets synspunkt. Når man vil lave en opkrævning, skal det først og fremmest gøres på den mest enkle måde for virksomhederne, understreger Morten Frihagen.
Dansk Håndværk har tidligere – med et strejf af humor – foreslået, at der skulle lægges en afgift på alle offentlige opkrævninger, så der skulle betales for hver enkelt post man belemrede erhvervslivet med:
– En femhundredekrone seddel på hver eneste krav om en opgørelse, indbetaling, anmeldelse eller registrerering ville sætte en stopper for det unødvendige papirbøvl, som kommuner, stat og styrelser hælder ud over erhvervslivet. På den måde ville de opdage, hvor besværligt det gør dagligdagen, lyder det med et glimt i øjet fra arbejdsgiverdirektøren.
Yderligere oplysninger hos:
Morten Frihagen, direktør i arbejdsgiverforeningen Dansk Håndværk
Tlf. / sms: 29 37 84 88, e-mail: mf@dhv.dk