Små håndværksfirmaer glemmer et af deres stærkeste kort

Selv om det går godt, vil langt de fleste virksomheder gerne have mere at lave. Ikke midst de mindre virksomheder, der lever af at udfører arbejde for private. 

Derfor gør de et stort arbejde for at vise deres kunder, at de sætter kvaliteten i top. 

Men firmaer, der hovedsageligt arbejder i et lokalområde, glemmer ofte en ting, der kan give en sikker stjerne hos forbrugerne:

– De skal i langt højere grad skilte med, at det er dem, der uddanner de unge til solide håndværkere med gode jobs. At det er dem, der sikrer, at drømmen om en fremtid som tømrer, møbelpolstrer, murer eller en af de mange andre uddannelser indenfor håndværksfagene kan gå i opfyldelse. Fortæl den private forbrugere, at når de vælger jer, så er de med til at sikre dygtige unge fra lokalområdet en fremtid, lyder opfordringen fra direktør i Dansk Håndværk Morten Frihagen.

Får en ekstra stjerne
Arbejdsgiverforeningen rådgiver løbende om, hvordan virksomhederne skal sikre sig arbejdskraft, modernisere ledelsen og skabe et godt arbejdsmiljø. Men det er også op til virksomhederne selv, at gribe de muligheder, der er:

– Når jeg som forbruger skal vælge en virksomhed – uanset hvilken type eller branche det er indenfor – så giver det da klart en ekstra stjerne, når jeg på firmaet hjemmeside kan se, at de er stolte over at uddanne unge. Eller hvis de har lagt en lille folder om virksomheden, når de har været på besøg. Det viser da, at netop de mindre virksomheder tager deres samfundsansvar alvorligt, mener arbejdsgiver direktøren. 

Et kvalitetsstempel
Langt de fleste håndværksmestre har unge i lære. I hvert tilfælde dem, der har drevet en solid virksomhed i adskillige år. Og det kan kunderne også tage som et kvalitetsstempel. For virksomheders faglige standard skal nemlig godkendes for at måtte påtage sig den opgave.

– Virksomhederne viser, at de bruger den viden, de har opbygget, og at de bringer den videre til næste generation. Og selvfølgeligt skal de også fortælle det i deres markedsføring, når de vil skille sig ud fra mængden. “Vi uddanner fremtidens håndværkere – vi tager lærlinge” burde være en fast overskrift for langt flere firmaer i deres reklamer, på fakturaer og på deres netside, lyder opfordringen fra Morten Frihagen.

Foto til fri brug med denne pressemeddelelse. Ingen ophavsret påkrævet:

Klik på foto for download


Yderligere oplysninger hos:
Morten Frihagen, direktør i Dansk Håndværk
Tlf./sms: 29 37 84 88, e-mail: mf@dhv.dk