Økonomisk nedgang har også fordele

– Det kommende år byder på ekstra udfordringer for landets håndværksmestre. Økonomien vender og 2023 bliver derfor et år, hvor der skal tænkes anderledes, hvis virksomheden skal trives og klarer sig godt igennem udfordringerne. Men for dem der kan, byder økonomisk nedgang også på nye muligheder.

Sådan lyder det fra Dansk Håndværks direktør om de udfordringer håndværksmestrene står overfor i det kommende år.

– Analyser viser allerede nu, at den økonomiske nedgang får kunderne til at holde igen med nye opgaver. Det kan betyde at konkurrenter går efter opgaver, de ikke ville have budt på før. Sidst vi havde økonomiske tilbagegang så vi, at nogle endda blev fristet til at byde uden hensyn til økonomien, blot for at holde flowet og medarbejderne i gang. Det er en strategi, der sjældent fører til noget godt. Som leder skal man holde fokus på økonomien, så det gælder om at trimme virksomheden i god tid, lyder rådet fra Morten Frihagen.

Husk de gode sider
Men der er ikke kun ulemper ved den nye økonomiske virkelighed. Medaljen har både en for- og en bagside og som leder skal man huske dem begge:

Færre opgaver betyder, at der er brug for færre hænder, så kampen om arbejdskraft vil blive mindre. Det betyder også at jobmarkedet igen bliver til mesters fordel og at risikoen for at kolleger går på rov efter de gode medarbejdere reduceres. Samtidigt kan der også være godt nyt på vej på indkøbssiden, hvor virksomhederne har kæmpet med høje priser og lange leveringstider. Den økonomiske stagnation gælder nemlig også producenter og leverandørerne. Derfor vurderer Dansk Håndværk at både leveringstider og indkøbspriser vil falde tilbage til et mere naturligt leje i løbet af året.

Sæt fokus på klima og kunder
Det er derfor vigtigt, at man som leder ikke kun fokusere på det sure: Hold fast i den veldrevne virksomhed og læg vægt på service, faglig stolthed og ordentlighed overfor kunder, medarbejdere og leverandører. På den måde skaber man tillid og holder fast i sit marked, lyder rådet.

– Arbejder man for private bliver et skarp fokus på, hvad der tæller hos hr. og fru Jensen er ekstra vigtigt i det kommende år. Selv om forbrugerne vil spare, lægger de vægt på at virksomheden arbejder klimavenligt. Og der kan man jo passende bruge de nye krav om klimadokumentation som netop er trådt i kraft. Lige her i starten ser de fleste det som noget af en udfordring, men forhåbentlig bliver det rutine i løbet af nogle måneder. Så brug udfordringen til noget positivt ved at inddrage det i markedsføringen og i samtalerne med kunderne, lyder rådet fra Morten Frihagen.

Syv råd når økonomien vender:

  • Fordel opgaverne, så der er tidsmæssig balance mellem dem, så der ikke opstår huller i aktiviteten.
  • Hold et godt øje med likviditeten. Bankerne smækker hurtigere kassen i, når recessionen lurer.
  • Trim virksomheden i tide, hvis du ikke er sikker på at have lige så mange opgaver som før.
  • Fokuser på den type opgaver og fagområde, der bidrager til bundlinjen.
  • Hold ekstra kontakt til dine kunder. Flere konkurrenter står på spring i kulissen.
  • Husk omvendt at du er en vigtig kunde hos leverandørerne. De står med den samme udfordring som dig.
  • Hold fast i “den gode virksomhed” med ordentlighed og kvalitet. Både overfor kunder, samarbejdspartnere og medarbejdere.

——————————
Yderligere oplysninger
Morten Frihagen, direktør i Dansk Håndværk
Tlf./sms: 29378488, e-mail: mf@dhv.dk
Netside: www.dhv.dk