Sådan fortæller du om din grønne profil

At vise sin grønne profil består dels af, hvad man gør i sin virksomhed og dels af, hvad man leverer til kunden. Det sidste vil altid være en afvejning af økonomi kontra bæredygtighed, der foretages for kunden – og det skal kunden vide.

Pas på, hvordan du markedsfører dig:
Forbrugerombudsmanden udgav i oktober 2024 en vejledning om miljømarkedsføring. Bruger du ord som f.eks. miljøvenlig, genbrugt, bæredygtig, grøn o.s.v., stilles der skrappe krav til dokumentation.
Læs vejledningen her

Nedenfor har vi lavet et eksempel på, hvordan din tekst om virksomhedens grønne profil kunne se ud – brug den som inspiration:

Det gør vi får at beskytte miljøet

Som ansvarlig og miljøbevidst virksomhed arbejder vi for at mindske vores og vores kunders klimaftryk. Det gør vi ved at arbejde bevidst med bæredygtighed og miljø i forhold til vores drift og vores valg af materialer til kunden. Træ er et bæredygtigt byggematerialer. Det optager CO2 og holder på det så længe det ikke nedbrydes eller brændes. Når du vælger træ til løsning af din opgave frem for et mere klimabelastende materiale, er du derfor med til at begrænse CO2 udledningen.

Som virksomhed har vi opsat mål på tre hovedområder, hvor vi under hensyn til kundens økonomi, altid søger at vælge den mest klimavenlige løsning:

Ved valg af materialer til vores kunder prioriterer vi

  • Energi-rigtige materialer med høj isoleringsgrad, o.s.v.
  • Bæredygtige materialer med lavt co2 aftryk både synlige og skjulte.
  • Valg af løsninger, der er langtidsholdbare.
  • Valg af løsninger, der kan repareres og vedligeholdes.
  • Valg af leverandører, der selv arbejder med klimamålsætninger

Som virksomhed prioriterer vi:

  • Miljørigtig bortskaffelse af affald mm.
  • At reducere spild af materialer hos kunden og i virksomheden.
  • At materialeforbrug sker med omtanke.
  • At kørsel og energiforbrug sker med omtanke.
  • At reducere forbruget af vand.

Konkret har vi indenfor de seneste to år sikret at:

  • Opvarming af lokaler er skiftet fra olie til el-varme.
  • Vi bruger grøn el, har skiftet to af vores servicevogne til el-bil, indkøbt værktøj med lavt energiforbrug.
  • Udfaset tre miljøskadelige tilsætnings- og forbrugsstoffer (kemikalier, olier m.v.).
  • Vores leverandører så vidt muligt også arbejder med en grøn profil.
  • Vi holder os opdateret om nye, miljørigtige materialer, produkter og arbejdsformer.

Vi gennemfører løbende nye tiltag, så snart de er mulige og økonomisk forsvarlige.

 

    ARTIKLEN ER EN DEL AF SERIEN

Få en bæredygtig og grøn profil

Gå videre til næste del: Fakta om træ som bæredygtigt materiale