En ny guide til mestrene skal hjælpe med til, at lærlinge med udfordringer får den rette hjælp, og at mestrene kender muligheder for at få støtte til lærlinge med særlige udfordringer.
Flere og flere unge har særlige udfordringer som ordblindhed, talblindhed, ADHD, autisme, fysisk handicap eller lignende. Det gælder også for lærlinge på erhvervsuddannelserne.
Mange mestre oplever, at det kan være svært at håndtere disse lærlinge. I en del tilfælde betyder det, at lærlingekontrakten må ophæves. Godt 10.000 lærlingeaftaler bliver årligt ophævet. Det kan der være mange grunde til, men det vil ofte være en negativ situation for både lærling og mester. Der er dog meget få virksomheder, der ved, at der er mulighed for at få hjælp og støtte til deres lærlinge.
Af den årsag har SMVdanmark udarbejdet en guide til mestrene med input fra medlemsforeningerne: Danske Anlægsgartnere, Arbejdsgiverforeningen KA, Dansk Håndværk, Danske Malermestre, DOFK og Dansk Bilbrancheråd.
Hvis en lærling har en diagnose såsom ordblindhed, talblindhed, ADHD, autisme, fysisk handicap eller lignende, så har de krav på at få Specialpædagogisk Støtte, også kendt som SPS. Mere end 1 ud af 5 lærlinge har i dag en diagnose, der giver dem ret til SPS.
Konkret kan lærlingen få støtte i form af:
- Adgang til en række værktøjer, der gør lærlingens dagligdag nemmere fx ordblindhedsprogrammer.
- Mentortimer enten på skolen eller i virksomheden. Hvis virksomheden udpeger en mentor, fx en medarbejder for virksomheden, kan virksomheden få dækket en del af udgifterne.
Guiden giver – foruden overblik over muligheder for at få støtte – en beskrivelse af, hvad der kendetegner ADHD, ADD, autisme og Asbergers, angst, depression, tics og Tourettes, borderline personlighedsforstyrrelse og selvskadende adfærd.