Pinlig sag for miljøstyrelsen, der udsteder bøder uden lovgrundlag. Først da håndværkeren gik til sin arbejdsgiverforening, greb politiet ind – men så gik det stærk.
I maj modtog entreprenør Torsten Skaarup bødeforlæg fra miljøstyrelsen. De mente han havde kørt i en miljøzone uden partikelfilter på virksomhedens lille lastbil. Ikke alene en bøde – men to – på tilsammen 25.000 kroner.
Men Skaarup Tekniks lastbil havde partikelfilter – det var blevet monteret allerede i 2010. Så alt var i orden – på nær at Torsten ikke havde bemærket, at han selv skulle kontrollere om bilen var korrekt registeret hos Motorstyrelsen.
Fortæl os en god historie…Artiklen er en del af serien “Fortæl os en god historie….” Din virksomhed kan også være med. Har du en spændende, lærerig, sjov og positiv historie, så klik her er læs mere: |
– Jeg tænkte at det måtte være en fejl og en ren proforma sag at få bøderne trukket tilbage. Men hos Miljøstyrelsen fik jeg blot den besked, at bøderne bare skulle betales. Også selv om jeg havde sendt alle dokumenterne, der viste at tingene var i orden. De var iskolde og sagde, at hvis jeg ikke betalte, ville politiet komme og klippe pladerne, fortæller Torsten Skaarup.
Pludseligt gik det stærkt
I de kommende dage kontaktede han Motorstyrelsen, Færdselsstyrelsen og alle andre instanser, som kunne have noget med problemet at gøre. Men uden held.
– Selv politiet meddelte, at de ville komme og klippe pladerne, hvis bøden ikke blev betalt. Derefter prøvede jeg FDM, som ville se på sagen, hvis jeg meldte mig ind – hvilket jeg gjorde. Lige inden bøderne forfaldt, fik jeg dog blot det svar, at de heller ikke kunne hjælpe, fordi det var en lastbil, forklarer entreprenøren.
Men så kom Torsten Skaarup i tanke om at han arbejdsgiverforening, Dansk Håndværk, måske kunne hjælpe, selv om det var lige op over – og det gav lynhurtigt resultat:
– Først blev vi enige om at jeg betalte bøderne under protest. På den måde var jeg sikker på at nummerpladerne ikke blev fjernet dagen efter – jeg kan ikke undvære lastbilen i firmaet. Samtidigt skrev Dansk Håndværk til Miljøstyrelsen at sagen skulle overgå til politiet, så den kunne blive behandlet i retssystemet. Det betød at jeg fik pengene retur fra styrelsen, for nu var det politiet, der skulle inddrive dem.
Politiet stoppede styrelsen
Sagen lå altså nu hos politiet, som efter nogle uger ringede Torsten Skaarup op og fortalte, at de godt kunne se, at bødekravet var helt uden hold i lovgivningen. Lastbilen havde ikke overtrådt loven, da den jo havde miljøfilter. Eneste fejl – som der ikke kan udstedes bøde for – var et manglende flueben i registreringen af bilen hos motorregisteret.
– Betjenten forklarede, at de var ved at drukne i den type sagen, men at bødekravet naturligvis blev frafaldet, hvilket jeg også modtog skriftlig dokumentation for efterfølgende. Desuden ville politiet henvende sig til Miljøstyrelsen, for at få stoppe det her, fortæller en lettet entreprenør.
Han er stadigt rystet ved tanken om, hvad der kunne være sket, hvis det havde været en langvarig opgave og han ikke havde fået hjælp fra Dansk Håndværk.
– Der gik omtrent ti dage, før jeg modtog bøden for den første tur og derefter dukke nummer to op. Tænk hvis det havde været en større opgave som jeg havde kørt ind til hver dag. Så var det samlet løbet op i over 100.000 kroner, før jeg havde fået noget at vide, siger han.
Men entreprenøren er sandsynligvis ikke den eneste, der har været i klemme eller fået hjælp, der kunne stoppe styrelsens ulovlige bødepraksis:
– Der er da givetvis nogen, der har betalt tilsvarende bøder, fordi de ikke har haft adgang til juridisk hjælp. Så jeg håber, at Dansk Håndværks reaktion nu betyder, at andre også får deres penge retur, lyder det fra Torsten Skaarup.
Hør Torsten Skaarup fortælle om hele sagen:
—————————————-
Yderligere oplysninger
Morten Frihagen, direktør i Dansk Håndværk
Tlf./sms: 29378488, e-mail: mf@dhv.dk
samt: www.skaarupteknik.dk