Fra mester til mester: Lærlingene holder os til ilden

Benny Larsen har altid haft drømmen om at blive selvstændig. Han skulle bare lige forbi HF og en idé om at arbejde med handel og service, inden han i uddannelsesbogen ”Hvad kan jeg blive?” læste om tømrerfaget. Nu driver han Bela-Byg A/S med 25 medarbejdere og tilsvarende antal underleverandører. Og lærlinge har der altid været plads til. For de er med til at forberede virksomheden på fremtiden.

”Jeg er ud af en håndværksfamilie, dog ikke tømrer, min far var maskinarbejder. Men jeg altid fået lov til at lave noget hist og pist. Fx at hjælpe med at istandsætte sommerhuset osv. Så tømreruddannelsen lugtede af noget rigtigt,” fortæller Benny Larsen, der hurtigt fik skaffet sig plads på en skole, og derefter også selv skaffede sig en læreplads. For er der noget, der kendetegner Benny Larsen, så er det, at når han sætter sig noget for, så går han målrettet efter det. Og han er god til at bruge sit netværk og sine relationer.

Fire gode råd fra mester til mester:

  1. Du skal brænde for det og virkelig ville det.
  2. Du skal være indstillet på, at nederlag er midlertidige. Succesen skal være på den lange bane.
  3. Relationer og et godt netværk skal passes og plejes.
  4. Ordentlighed skal være med hele vejen igennem.

Skal du have en lærling med?

”Alt, hvad jeg har opnået her i livet, har mere eller mindre baseret sig på relationer og netværk,” fortæller Benny Larsen. Men det har også været i kombination med en pæn portion gå-på-mod. Lærepladsen skaffede han sig via sit fritidsjob på en tank. Han spurgte samtlige tømrermestre, der kom ind, om de skulle have en lærling med. Og det gav pote. Han fik læreplads hos Kurt Holm, der drev en mindre virksomhed.

”Jeg ville ind i et lille firma og have en mere all round læretid, hvor jeg kunne få lov til at prøve lidt forskelligt. Jeg fravalgte bevidst de store virksomheder,” fortæller han.

Da Benny Larsen var udlært, fortsatte han som svend hos Kurt Holm, hvor han også i ny og næ var udlånt til andre virksomheder. Undervejs lukkede Kurt Holm sin virksomhed, men Benny Larsen havde allerede der skaffet sig så gode kontakter, at der var opgaver nok til ham. Og på den måde startede han som selvstændig med sin første ordre på en opgave til 243.000 kr.

En virksomhed der voksede støt

I 2005 stødte Benny Larsen på en forsikringsskade, der skulle vise sig at ende som en rigtig god forretning. Taksatoren tilbød ham nemlig at indgå i et samarbejde med Scalepoint omkring udbedring af forsikringsskader. Og det var et godt boost til i ro og mag at vækste i firmaet.

”Så byggede jeg stille og roligt firmaet op gennem forsikringsarbejdet i løbet af 2006-2010. I slutningen af 2009 begyndte vi at have fået et stabilt kundegrundlag, og derefter etablerede jeg en murerafdeling og havde en 8-10 mand ansat. Det var også her, at virksomheden blev omdannet til A/S,” fortæller Benny Larsen, der i 2007 meldte sig ind i Dansk Håndværk. Og efterfølgende også er blevet optaget i Københavns Tømrerlaug.

Ordentlighed og kvalitet har altid været vigtigt hos Bela-Byg A/S.

“Jeg brugte tiden før den første krise på at skaffe kunder. Jeg hævede ikke mine priser, og jeg har stadig kunder fra dengang nu. Vi har altid slået på, at kvaliteten skulle være høj hele vejen igennem,” konstaterer han.

I 2015 etablerede Benny Larsen en isoleringsafdeling og i 2016 en malerafdeling. Siden da har Bela-Byg A/S stort set kun arbejdet med hovedentrepriser.

Lærlingene holder os til ilden og forbereder os på fremtiden

Bela-Byg A/S har haft lærlinge nærmest fra første færd. I øjeblikket har virksomheden 7 lærlinge ansat, og det er et perfekt antal ifølge Benny Larsen.

”Vi vil rigtig gerne køre med 6-7 lærlinge ad gangen. Det holder også os andre til ilden og er med til at styrke vores teams, der gerne skal kunne byde på lidt forskelligt. Både noget erfaring og noget friskt gå-på-mod.”

Benny Larsen fik sin første opsigelse fra en medarbejder i 2019. Formentlig fordi, at Bela-Byg A/S er en arbejdsplads, hvor medarbejderne har lyst til at blive, og det gode fællesskab dyrkes i høj grad. Men Benny Larsen er også bevidst om, at fremtiden bliver anderledes. Medarbejdere bliver ikke længere på samme arbejdsplads i 30-40 år. Og det er lærlingene med til at forberede Bela-Byg A/S på.

”Vi skal kunne nurse og præsentere spændende arbejde til vores medarbejdere. Den nye generation vil virkelig gerne tage og have ansvar. Og det har vi prøvet at give dem ved fx at udstyre nogle af lærlingene med en firmabil for at give dem noget mere power og give dem muligheden for at komme ud og prøve nogle flere ting, så de ikke er låst af at skulle følges med en svend. Og det fungerer voldsomt godt. Det vokser de virkelig med,” fortæller han.

Kunderne er blevet små projektledere

25 % af de opgaver, Bela-Byg A/S udfører, foregår hos privatkunder. Også i den sammenhæng er der sket forandringer.

”Der er sket noget med kunder indenfor de sidste ti år. Alle er blevet små projektledere, og derfor er forventningsafstemningen blevet så vigtig. Det har den altid været, men nu skal alt skal skrives ned og være meget detaljeret. For begge parters skyld,” pointerer Benny Larsen.

Så de private kunder koster en del energi og en hel del kommunikation, men det er der også en særlig bonus at hente, når man har med privatkunder at gøre.

”Til gengæld er det også der, man får nogle glade og taknemmelige kunder, når det går godt. Det får man jo ikke helt, når det er erhverv. Der handler det om hurtighed, præcision og pris,” fortæller Benny Larsen.

Samtidig er der masser af læring at hente via de private kunder. Kan man tackle en privatkunde, er man klar til at være byggeleder.

”Vi bruger også privatkunderne til at uddanne internt. Har vi en, der viser interesse for at skulle være byggeleder, så får han lov til at køre en privatkunde og lærer at navigere i det univers, hvor der skal kommunikeres meget, og der nemt kan gå følelser i den,” fortæller Benny Larsen.

Man er jo ikke blevet håndværksmester for at sidde på kontor

En anden forandring, som Benny Larsen ser knap så mange fordele ved, handler om papirarbejdet.

”For 10 år siden brugte vi nok 90 pct. af tiden på at arbejde. I dag bruger vi måske 70-80 pct. af tiden på at arbejde. Resten er administration. Noget af det giver mening, og andet giver slet ikke mening,” konstaterer han og fortsætter:

”Hvis jeg vidste den gang, hvad jeg ved nu, så er det ikke sikkert, at jeg var startet. Det er for svært at komme igennem med alt det bureaukrati. Det kan faktisk være ret overvældende, og man er jo ikke blevet håndværksmester for at sidde på et kontor,” understreger han.

Benny Larsen peger samtidig på, at han mener, at det tunge bureaukrati er en del af grunden til, at der er færre og færre nystartede virksomheder. Det er simpelthen for besværligt.

”Der er så meget bøvl, som man skal gennem, før man kommer frem til det sjove. Eller til det, vi gerne ville til at starte med, nemlig at lave godt håndværk,” konstaterer han.

 

Artikelserie: Fra mester til mester

Fra mester til mester: ”Vi læner os ikke tilbage og siger, at det er træls. Vi får tingene løst”

”Vi fik først rigtig succes da jeg lærte at slippe ansvaret”

“Det er ikke en dans på roser for tiden”

“Det startede i forældrenes hønsehus”