Kun få af Dansk Håndværks medlemmer har haft behov for kompensation under Corona-nedlukningen. Men enkelte, blandt andet dem der har butik, kan have brugt muligheden.
Vi gør derfor opmærksom på at fristen for at indberette dokumentation som var sat til 30. september er blevet “udskudt” fordi en del virksomheder og revisorer ikke har kunnet nå at lave dokumentationen.
Virksomheder, der ikke indberetter senest 30. september, får nu automatisk et elektronisk brev om, at de skal indberette inden for 30 dage efter fristen – altså senest 30. oktober 2021. Hvis virksomhederne ikke har mulighed for at indberette inden den 30. oktober 2021, kan de på Virk anmode om yderligere 30 dage til at foretage indberetningen.
Indberetningen vedrører dokumentation for faktiske udgifter, omsætning og hjemsendte ansatte i forbindelse med slutafregning for Corona-kompensationsordning fra forår og sommer 2020 er lige op over.
Udbetalingen af kompensation var baseret på et skøn, så en del virksomheder skal enten tilbagebetale eller modtage yderligere kompensation. Det er vigtigt at indberette, da hele kompensationsbeløbet ellers kan kræves tilbagebetalt. Skal en virksomhed tilbagebetale dele af eller hele kompensationsbeløbet, er det muligt at få en afdragsordning, hvis beløbet er over 10.000 kr.
Har man brug for hjælp til indberetning kan man på Virk finde link til video- og vejledningstekster, webinarer og hotline:
https://virk.dk/vejledning/virk-corona/slutafregning/
Nedenfor kan du læse vores tidligere artikel om emnet: