Det er nogen gange så lidt der skal til, og hvis det oven i købet kan gøres gratis – så er der vel ingen undskyldninger?
Tilfredse kunder kan gøre dit (arbejds)liv meget nemmere, og kan samtidig være en rigtig god måde at få nye kunder på.
De tilfredse kunder tøver nemlig sjældent med at anbefale deres gode erfaringer til familie og venner – og det samme gælder i øvrigt utilfredse kunder med deres dårlige erfaringer.
5 gode råd
Den overordnede tilfredshed afhænger selvfølgelig af kvaliteten af dit arbejde, men der kan være ”nemme point” at hente ved at følge vores 5 gode råd:
- Forventningsafstemning: Forventer den ene part arbejde tilsvarende en Ferrari, og den anden en Skoda 105, så er man langt fra hinanden allerede inden arbejdet er påbegyndt. Sørg for at afstemme forventninger med dine kunder, og lav evt. en prøve eller et eksempel på det arbejde du skal til at udføre.
- Få det nu på skrift!: Mundtlige aftaler fungerer fint så længe der er enighed, men hvis problemerne opstår, er det guld værd med orden i papirerne der underbygger hvad der er aftalt – sort på hvidt.
- Hold kunden informeret og opdateret: Lad kunden vide hvornår I kommer, og giv besked hvis I bliver forsinkede. Orientér også gerne kunden om hvad status på arbejdsprocessen er – hvor langt er der før I er i mål? Forventer I at følge tidsplanen?
- Dæk af og gør rent: Det er et stærkt tegn på respekt når du dækker af inden du påbegynder dit arbejde. Dermed signalerer du at du er en omhyggelig håndværker, og du vil være forud på point allerede inden arbejdet er begyndt. Som en bonus gør afdækning fra start ofte slutrengøringen meget nemmere.
- Følg op: Har du sendt et tilbud til en kunde, så ring og følg op – det viser at du er omhyggelig og at du har styr på tingene. Følg også gerne op fx 6 måneder efter dit arbejde er færdiggjort – det signalerer at du er en seriøs håndværker med fokus på ordentlighed og faglighed.
I Dansk Håndværk gør vi os umage!