I april meddelte Venstres formand Troels Lund Poulsen, at “Venstre vil fjerne 25 procent af erhvervslivets administrative byrder inden 2030”.
I juni indførte regeringen via motorstyrelsen et nyt krav, som betyder, at virksomheder skal indberette hvilke medarbejde, der har rådighed over en eller flere af deres biler i mere end 30 dage. Kravet kaldes Registrering af brugere af firmabiler. Hvordan de 30 dages brugsret skal forstås, hersker der stadigt stor usikkerhed om i erhvervslivet. Men der er til gengæld ikke tvivl om, at kravet vil betyde en bølge af administrative indberetninger, ændringer når medarbejderne skiftes til at bruge virksomhedens biler, siger op eller når virksomheden får nye ansatte.
Nu er det ikke kun regeringspartiet Venstre, der gladelig taler om at reducere det bøvl, der vælter ind over virksomhederne. Og de administrative byrder er omkostningsfulde for virksomhederne, der bruger milliarder af kroner til aflønning af medarbejdere, der udelukkende servicerer det offentlige. Beløbet anslås til at koste det private erhvervsliv omkring 30 milliarder om året.
“Læs også: Ministerier har svigtet i
sagen om brugerregistrering af køretøjer“
Efter venstre-udmeldingen i april, kunne erhvervsordfører for Moderaterne, Charlotte Bagge Hansen, straks meddele, at hun var fuldstændig enig med Troels Lund Poulsen. “Der skal fjernes så mange administrative regler for erhvervslivet som muligt. Om det skal være 25, 30 eller 20 procent, det ved jeg ikke”, meddelte hun.
Lovede at ryde op
Særligt små håndværksvirksomheder bruger mange firmabiler i deres arbejde på byggepladser og hos private kunder. Så mens politikerne gentager deres løfter, har virksomhederne fået endnu en administrativ regel, som de skal bøvle med – leveret af regeringen – for at imødekomme et detailproblem, der ifølge eksperter kunne være løst på andre måder.
Ganske vist hører Motorstyrelsen hverken under Venstre eller Moderaterne – det styres af skatteminister Jeppe Bruus, der er socialdemokrat. Men partikollega og Erhvervsminister Morten Bødskov kunne i juni – nøjagtigt samtidigt med den nye bølge af bøvl fra skatteministeriet – meddele, at han var glad for en nye aftale, der skulle gøre livet lettere for iværksættere. Morten Bødskov lovede, at man ville “rydder vi op i unødvendige regler og barrierer, så de gode idéer kunne komme ud og leve.“
Betaling bør gå den anden vej
Men det bliver værre endnu. Kravet betyder nemlig ikke alene tidsspilde for virksomhederne. For selvom indberetningen sker via en formular på nettet, hvor en computer gemmer den, så den kan findes, hvis der nogensinde skulle blive brug for det, så skal virksomhederne betale 340 kroner, hver gang de trykker på “enter-tasten” og ændrer data for et køretøj.
340 kroner for en registrering, der foretages af en computer. Her må være en guldgrube for finanssektoren, hvis vi skulle betale et tilsvarende beløb, hver gang vi brugte Mobile Pay eller foretog en betaling via netbank. Man må spørge, om det beløb har noget som helst med virkelighedens omkostning at gøre – for hvis det har, så må det dække over et urimeligt brug af manuel arbejdskraft i Motorstyrelsen.
Skulle det være rimeligt med betaling, burde det være omvendt, så de 340 kroner var penge, som virksomheden modtog, hver gang en ansat har brugt tid på at servicere Motorstyrelsen ved at logge ind på registret for enten at registrere eller give fuldmagt til ændringen.
Træk kravet tilbage
I erhvervslivet er vi glade for, at politikerne igen og igen – år ud og år ind – lover at fjerne de administrative byrder. Men vi ville være endnu mere tilfredse, hvis de engang imellem fulgte deres løfter op med konkret handling.
Det bør de gøre nu, ved at trække kravet om Registrering af brugere af firmabiler tilbage.
———– OVENSTÅENDE ER ET DEBATINDLÆG FRA DANSK HÅNDVÆRK ————–
Yderligere oplysninger
Morten Frihagen, direktør i Dansk Håndværk
Tlf./sms: 29378488, e-mail: mf@dhv.dk