Rådgivning: Jeg troede de ville spørge om snevejret

Dansk Håndværks konsulenter bliver hver dag kontaktet af medlemmer, der skal have rådgivning om konkrete problemer.
 
Og da den sydlige del af landet pludseligt var dækket af sne med isnende kulde, havde faglig konsulent Mads Okking regnet med at telefonen ville gløde med spørgsmål om de problemer, det kan give.
 
– Lige i dag havde jeg forventet at få opkald om snevejret.  Altså om reglerne for eksempelvis betaling, hvis arbejdet må stoppes. Eller om hvor meget man kan sige at folkene skal vente, forklarer Mads Okking.
 
Han havde blandt andet regnet med at skulle forklare, at når man beder medarbejderne om at vente, så sker det til minimallønssatsen, som er 121,95 kr. Og at man godt kan bede folk om at vente en hel dag, hvis man vil det – eller at arbejdsgiver kan anvise andet arbejde, hvis det er muligt.
 
– Men der var kun en enkelt, der ringede om, hvad de skulle gøre i Syddanmark, hvor sneen lå i driver. Og slet ingen fra resten af landet, hvor jeg regnede med spørgsmål om  vinterforanstaltninger – både i forhold til hvad arbejdsgiver og hvad medarbejder er forpligtet til at gøre, siger Mads Okking.
 
– I stedet for snevejsproblemer har jeg svaret på spørgsmål om en skøn blanding af barselssager, akkorder, lærlingesatser og alt muligt andet. Men det skal medlemmerne også være meget velkomne til at ringe om, når de har brug for det, siger han.
 
Har du brug for rådgivning er du altid velkommen til at kontakte sekretariatet.