Kunderne foretrækker en håndværker, der er dækket af en garantiordning – også selv om der sjældent bliver brug for den. Det skyldes muligvis at netop de virksomheder, der kan skilte med en garanti også er dem, der er seriøse og omhyggelige med deres arbejde.
Desværre betyder det også, at det kan friste andre til at “låne” et garanti-logo eller at skilte med en garanti, de ikke har. Men det kan blive dyrt at snyde kunder på den måde.
– Vi holder jævnligt øje med, hvem der reklamerer med vores garantiordning. Og når vi støder på virksomheder, der ikke er med i ordningen, sørger vi for at få standset den ulovlige markedsføring. I første omgang spørger vi virksomheden, hvorfor de bruger logoet. De får en mulighed for at forklare sig og sørge for at det bliver rettet. Sker det ikke, bliver sagen overdraget til vores jurister, der tager sig af de tilfælde, hvor virksomheden ikke selv retter ind, fortæller Morten Frihagen, der er direktør i Dansk Håndværk.
Google afslører synderne
Når en virksomhed tidligere blev taget i at pynte sig med lånte fjer, var det tidligere fordi en søgning på nettet fandt dem, der med tekst havde skrevet, at de var dækket af “Dansk Håndværk Garanti” eller var “medlem af Dansk Håndværk”. Men hvis virksomheden i stedet havde indsat et billede, der viste garanti-logoet, kom de ikke frem.
Men sådan er det ikke længere. Teknologien har nemlig gjort risikoen for at blive afsløret langt større.
– I dag finder vi de mere udspekulerede snydere – og naturligvis alle de rigtige medlemmer af ordningen – ved at bruge Googles søgning efter lignende billeder – det der hedder Google Lenz. Ved at billedsøge finder vi nu også de netsider, der kun har et grafisk billede af vores garanti-logo eller medlemslogo. Vi søger eksempelvis efter dem, der indenfor et sidste halve år har placeret et garantilogo i forbindelse med deres virksomhed på nettet – uanset om det er på deres egen netside, Facebook eller i andre sammenhænge. Så sent som i forrige uge afslørede det en virksomhed, som brugte en blandet bunke af logo, de ikke havde ret til, forklarer direktøren.
Det kan få store konsekvenser at se stort på reglerne. Dansk Håndværk tager nemlig overtrædelser meget alvorligt.
– Det er vores indtryk at de virksomheder, der helt bevidst snyder med oplysningerne om en garantiordning også dem, der ser stort på andre krav til godt håndværk. Det kan ikke alene give kunden en rigtigt dyr oplevelse men også smitte negativt af på de seriøse virksomheder, der er dækket. Derfor tager vi de nødvendige skridt indtil forholdene er bragt i orden – også selvom det til sidst kan ende med et sagsanlæg, forklarer Morten Frihagen.
———————————-
Yderligere oplysninger hos:
Morten Frihagen, direktør i Dansk Håndværk
Tlf./sms: 29 37 84 88, e-mail: mf@dhv.dk