Enten har Erhvervsministeriet eller Skatteministeriet svigtet i forbindelse med indførelse af de nye regler om registrering af brugere af firmabiler, lyder det nu fra Dansk Håndværk.
Der er tale om den bekendtgørelse, som skatteminister Jeppe Bruus udstedte i sommerferien, der betyder at virksomheder skal registrere alle brugere af deres køretøjer, hvis de har brugsret over dem i mere end 30 dage. Registreringen skal vedligeholdes løbende, når der sker ændringer af brugerne og for hver registrering skal virksomhederne fra årsskiftet betale 340,- kroner, når de udfylder en formular på nettet.
Men i beregningerne af erhvervslivets omkostninger ved det, som organisationen kalder “et administrativt monster”, er der sket alvorlige svigt, mener organisationen:
– I justitsministeriets vejledning om administrative forskrifter, står der i paragraf 6, at alle erhvervsrettede bekendtgørelsesudkast så vidt muligt 6 uger før den offentlige høring skal sendes til Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering. Styrelsen skal så bruge oplysningerne til at vurdere, om bekendtgørelsen medfører administrative byrder eller lettelser for erhvervslivet. Og hvis der indføres regler, der betyder administrative byrder på over 4 mio. kr., skal reglerne forelægges regeringens økonomiudvalg før den offentlige høring. Men Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering har ikke vurderet at udgifterne for det samlede, danske erhvervsliv ville overstige 4 millioner, forklarer direktør i Dansk Håndværk, Morten Frihagen.
Ifølge Danmarks Statistik er der i øjeblikket omkring 350.000 varebiler og 26.000 lastbiler i Danmark. Dertil kommer et ganske anseeligt antal køretøjer af andre typer – eksempelvis i landbruget, entreprenørbranchen og så videre. Og med krav om løbende registrering vedrørende medarbejder, der skiftes om firmabilerne, ansættes, fratræder eller som får nye opgaver, kan Dansk Håndværk slet ikke få det regnestykke til at passe.
– Med et par hurtige tryk på lommeregneren kan enhver se, at når virksomhederne skal betale 340 kroner hver gang de foretager en registrering eller ændring, så vil fire millioner kun række til 11.764 registreringer. Og så taler vi endda kun om den direkte betaling til Motorstyrelsen. Hertil skal man også lægge erhvervslivet omkostninger til administration – altså eksempelvis lønudgifter til den medarbejder, der skal foretage ændringerne, holde øje med, hvem der bruger firmabilerne og aftale med de ansatte, når de skal give fuldmagt til at en ændring kan foretages. Så det regnestykke er jo helt hen i vejret, fastslår Morten Frihagen.
Han undrer sig over, hvordan Erhvervsstyrelsens Område for Bedre Regulering er nået til, at de samlede udgifter er under fire millioner.
– Det kan virke bekymrende, når man tænker på det væld af andre byrder, virksomhederne udsættes for. Kan vi overhovedet stole på at erhvervsministeriet følger justitsministeriets regler og har styr på de udgifter, som regeringen pålægger erhvervslivet. Eller har ministeriet slet ikke fået fyldestgørende oplysninger fra skatteministeriet. Og er der ikke nogen, der har stillet spørgsmålstegn ved, hvorfor en indberetning til et fuldautomatisk computersystem hos Motorstyrelsen skal koste 340 kr., hver gang man trykker på entertasten. Det her er ikke alene en bekendtgørelse, der bør trækkes tilbage i en rasende fart – det stiller en række andre spørgsmål om de eksisterende byrder, som vi må have set på, understreger Morten Frihagen.
——————————————————————————–
OVENSTÅENDE PRESSEMEDDELELSE FRA DANSK HÅNDVÆRK:
Yderligere oplysninger hos:
Morten Frihagen, direktør i Dansk Håndværk: Tlf./sms: 29 37 84 88, e-mail: mf@dhv.dk
——————————————————————————–
Link til fakta om reglerne:
Justitsministeriets vejledning om administrative forskrifter 6.1.2. Erhvervsministeriet:
https://lovkvalitet.dk/vejledning-om-administrative-forskrifter-2/6-forelaeggelse-for-andre-ministerier-europa-kommissionen-m-v/6-1-forelaeggelse-for-andre-ministerier-m-v/6-1-2-erhvervsministeriet/
Erhvervsstyrelsen: Byrdejægere / Område for Bedre Regulering
https://erhvervsstyrelsen.dk/byrdejaegere-som-metode
Skatteministeriets bekendtgørelse om
https://motorst.dk/nyt-til-virksomheder/nye-regler-for-registrering-af-brugere-af-koeretoejer