25 procent færre byrder og sanering af gamle love er blandt 48 anbefalinger med bred opbakning i Folketinget.
Erhvervsudvalget har undersøgt mulighederne for at reducere de administrative byrder, erhvervslivet er pålagt. Det arbejde er mundet ud i 8 generelle og 40 konkrete initiativer, som regeringen skal arbejde videre med.
Med 48 konkrete initiativer sigter arbejdsgruppen for færre administrative byrder mod at give danske virksomheder mere tid til vækst og udvikling. Bag anbefalingerne står en arbejdsgruppe under Erhvervsudvalget ledet af Hans Andersen (V), der i over et år har arbejdet med at kortlægge de regler og krav, som særligt små og mellemstore virksomheder oplever som en byrde.
“Vi skal gøre det nemmere at drive virksomhed. Det er helt grundlæggende. Små og mellemstore virksomheder skal bruge mere tid på at udvikle produkter og få nye kunder og mindre tid på at udfylde skemaer til offentlige myndigheder,” siger Hans Andersen, der er erhvervsordfører for Venstre.
Forslagene, som spænder fra administrative lettelser til strukturelle reformer, skal være en direkte opfordring til Folketinget og regeringen om at forenkle lovgivningen og fremme vækst blandt virksomhederne.
25 procent færre byrder
Et af de mest markante initiativer er en målsætning om at reducere administrative byrder med 25 procent. Det er en ambitiøs opgave, særligt fordi mængden af lovgivning har været støt stigende siden 1989 under skiftende regeringer.
For at vende udviklingen anbefaler arbejdsgruppen blandt andet princippet om “en regel ind, to regler ud.” Det betyder, at hver gang en ny regel vedtages, skal mindst to forældede eller overflødige regler fjernes.
“Vi skal have saneret i den regelmasse, der er mere end 10 år gammel. Hvis en regel ikke længere er aktuel, skal den væk. Det kræver en konkret plan og bred politisk opbakning, men det er nødvendigt for at lette byrderne for virksomhederne,” forklarer Hans Andersen.
SMVdanmark som sparringspartner
Arbejdet med at udforme forslagene er sket i tæt samarbejde med erhvervslivet. Særligt SMVdanmark, som bl.a. repræsenterer Dansk Håndværk, har været en vigtig partner i processen, hvor de mest belastende regler er blevet identificeret.
“Det har været afgørende at have en tæt dialog med blandt andre SMVdanmark. De har været en vigtig sparringspartner i arbejdet med at finde de regler, der virkelig tynger virksomhederne,” siger Hans Andersen.
Politisk enighed og optimisme
Arbejdsgruppen tæller repræsentanter fra samtlige politiske partier, og den brede opbakning er ifølge Hans Andersen afgørende for, at anbefalingerne kan blive gennemført.
“Alle partier bakker op om denne dagsorden. Regeringen har tidligere givet udtryk for et ønske om at fjerne administrative byrder, så jeg ser optimistisk på mulighederne for at få ført initiativerne ud i livet,” siger han.
Regeringen har nu tre måneder til at forholde sig til forslagene, hvorefter de første drøftelser kan begynde.
Fokus på vækst
For Hans Andersen handler arbejdet om at sikre, at danske virksomheder kan bruge deres ressourcer på det, der skaber værdi – og ikke på papirarbejde.
“Vi skal frisætte virksomhedernes energi, så de igen kan fokusere på det centrale: at skabe nye produkter og udvikle deres forretning. Det er helt afgørende, hvis vi skal styrke væksten og udviklingen i dansk erhvervsliv,” siger han.
Med anbefalingerne er der taget et vigtigt skridt mod at gøre det nemmere at drive virksomhed i Danmark. Nu er det op til regeringen og Folketinget at tage det næste.
Fakta: 48 initiativer
Arbejdsgruppen har anbefalet 8 generelle initiativer og 40 konkrete initiativer, der skal lette de administrative byrder for danske erhvervsliv
Generelle initiativer
- Indfør et politisk mål for reduktion af administrative byrder
- Sanér den erhvervsrettede regulering
- Forlæng høringsprocesser ved ny regulering
- Udvid karensperioden fra vedtagelse til ikrafttrædelse af ny erhvervsrettet lovgivning
- Indfør løbende konsekvensvurderinger ved EU-lovgivning
- Sørg for at administrative byrder har proportionalitet i forhold til risici og gevinster
- Modernisér delingen af indberetningsdata mellem offentlige myndigheder
- Styrk Erhvervslivets EU- og Regelforums mandat og arbejde
Konkrete initiativer
- Implementering af CSR-direktivet bør benytte alle muligheder for at mindske de administrative byrder
- Regeringen bør ved implementeringen af CSDD-direktivet benytte alle muligheder for at mindske de administrative byrder
- Afskaf krav om indrapportering af præcise datoer, aktiviteter og tidspunkter i forbindelse med tilskudsmidler i SMV:Grøn
- Afskaf krav om beskrivelse af bogførings- og opbevaringsprocedurer
- Færre og lempeligere krav til mindre revisionsvirksomheder med omsætning under 10 mio. kr. årligt
- Klare regler, prisgennemsigtighed og fornuftige adgangsmuligheder i offentlige udbud
- Minimér de administrative byrder i forbindelse med ansøgning om midler eller ressourcer i erhvervshusene
- Myndighederne bør udarbejde skabeloner, standardbudget m.v. for at lette CSR- og ESG-krav
- Bekendtgørelsen om følsomhedsanalyser for gruppe 1-forsikringssel-skaber (BEK nr. 615 af 25. maj 2018) bør saneres eller fjernes
- Undersøg om de årlige FSA-indberetninger til Finanstilsynet kan saneres og Finanstilsynet kan hente oplysningerne direkte i selskabernes QRT-rapporteringer eller årsrapporter
- Definitionen i eksponeringer i lov om forsikringsvirksomhed bør gen-besøges, da bestemmelsen fokuserer på eksponeringer i banksektoren
- Indfør proportionalitet for mindre virksomheder ved øget mulighed for dispensation for kvartalsvise solvens II-rapporteringer
- Undersøg nødvendigheden af de mange indberetningsordninger for pengeinstitutter, herunder om ordningerne har den nødvendige proportionalitet
- Indfør krav om proportionalitet i forhold til offentliggørelseskrav for finansielle virksomheder
- Tilpas ledelsesbekendtgørelsens krav til finansielle virksomheder for at sikre proportionalitet
- Præcisér betalingsinstitutternes underretning af Finanstilsynet efter betalingsloven ved tredjemandsmisbrug
- Indfør proportionalitet ift. krav om kreditværdighed og krav til dokumentation når finansielle virksomheder er kreditgivere
- Afkriminalisér lån i kapitalselskaber og gør det til et rent civilretligt mellemværende mellem selskabet og kapitalejerne
- Indfør beløbsgrænse for hvornår det skal være strafbart at optage lån i eget selskab
- Begræns hvidvaskdefinitionen til alene at omfatte forsætlige lovovertrædelser
- Optimér deltagelse i Danmarks Statistiks undersøgelser
- Forenkl dokumentationskrav, når internationale medarbejdere søger om Mit-ID og NemKonto
- Genbesøg reglerne omkring dagpengegodtgørelse (G-dage)
- Ligestil krav til optjening af barselsdagpenge, så der ikke stilles særkrav til selvstændige sammenlignet med lønmodtagere
- Gør ferieloven nemmere at administrere
- Gør reglerne på flere arbejdsmiljøområder enklere
- Simplificér indberetning af sygdom og ansøgning om NemRefusion for mindre virksomheder
- Kortlæg kravene og implementeringen af kravene om arbejdstidsregistreringer
- Ansøgningsprocessen til LAG-midler skal gøres mere smidig
- Simplificere krav for at blive fritaget fra Læreplads-AUB
- Virksomheder skal ikke være ansvarlige for at opsige tidligt indgåede uddannelsesaftaler
- Elever skal kun kunne søge lærepladser inden for uddannelser, som man har adgang til på lærepladsen.dk
- Forenkling af reglerne om salg af håndkøbsmedicin
- Forenklinger på fødevareområdet
- EU’s reviderede PRTR-regulering vil øge de administrative byrder.
- Afskaf krav om beskatning af arbejdsgiverbetalt telefon anvendt til privattelefoni
- Udlejningsvirksomhed skal ikke altid betragtes som passiv indkomst (pengetanksreglen). Indtægter fra forpagtning af landbrugsjord til VE-anlæg sidestilles med andre former for forpagtningsindtægt
- Minimer de administrative omkostninger ift. punktafgifter
- Sænk antallet af påkrævede indberetninger og betalinger, som påhviler anpartsselskaber
- Krav om udbetaling af løn til dansk bankkonto for udlænding, der gives opholdstilladelse fjernes