Indtil sidste uge forgik 90 procent af al ledelse i små virksomheder ansigt til ansigt. Arbejdsopgaverne blev aftalt på stedet, ved morgenmøde på virksomheden eller når lederen kom forbi i dagens løb. Og opstod der et problem kunne chefen komme forbi og afgøre, hvordan det skulle tackles.
Men for at undgå smitte, arbejder de ansatte nu så vidt muligt alene, på skift eller hjemmefra.
– Coronakrisen har givet lederne i de små virksomheder en ekstra udfordring. Pludseligt skal de styre opgaver og ansatte via telefon, sms og mail – det der i ledelsessprog hedder distanceledelse. Og det er faktisk vanskeligere end de fleste tror, forklarer direktør i Dansk Håndværk Morten Frihagen.
Medarbejderne skal føle, at lederen stadigt sætter retningen, har overblik og følger med i det arbejde de ansatte laver. Og det kræver, at man leder på en anden måde end normalt.
– For at hjælpe, har vi samlet en række forslag til, hvordan man kan gøre det og hvilke opgaver, man skal være særligt opmærksom på. Det er ikke noget man lærer fra den ene dag til den anden, men vi håber, at ejerne af de mindre virksomheder kan finde inspiration og måske støder på et par emner, som kan hjælpe dem i deres måde at lede på, forklarer arbejdsgiverdirektøren.
Rådene gælder ikke kun for håndværksvirksomheder, men kan inspirere ledere indenfor mange andre fagområder. Derfor findes på Dansk Håndværks netside, så alle frit kan læse dem.
—————————————
Medier kan få yderligere oplysninger hos
Morten Frihagen, direktør i arbejdsgiverforeningen Dansk Håndværk,
Tlf. / sms: 29 37 84 88, e-mail: mf@dhv.dk
—————————————
Gode råd: Distanceledelse i en krisetid
En ny opfattelse af dig selv som leder:
- Acceptere at du er leder på distance – Hav ikke dårlig samvittighed over, at du ikke kan lede på den normale måde.
- Find ud af, hvad din rolle nu er. Hvilke forventninger har du til dig selv som leder. Hvordan vil du opfattes som leder. Og hvordan skal det påvirke det du nu gør som leder.
- Gør dig klart at det der plejer at virke, måske ikke virker, når det sker over telefon, mail eller med korte besøg på byggepladsen.
- Vær omhyggelig i din egen arbejdsstruktur og hold de aftaler du laver. Dine ansatte vil nemt føle sig “betydningsløse” hvis du glemmer telefonopkald, udskyder aftaler eller glemmer at give beskeder videre. Det skaber misforståelser. Glemmer du som lovet at ringe klokken 14, vil medarbejdere skabe sine egne ideer om, hvorfor det ikke er sket: “Han er ligeglad med det jeg laver, andre ting er vigtigere end mig eller han er nok kørt tidligt hjem fra arbejde, mens jeg knokler”.
Giv ansvar – men vis at du er leder
- Forklar medarbejderne at de skal påtage sig mere ansvar og træffe nogle beslutninger på egen hånd – men de skal stadigt føle at du er “til stede”.
- Vær også omhyggelig med at definere klare mål, arbejdsopgaver og ansvarområder.
- Sørg for at være tilgængelig, så dine ansatte føler at de kan – og er velkomne til – at kontakte dig, når de har behov for det.
- De sociale relationer er vigtige: Skab tillid og signaler at både du og dine medarbejdere er der for at hjælpe hinanden. Tag dig tid til uformel kontakt, så du er med til at holde motivation oppe – for du møder ikke tilfældigt dine medarbejdere i skurvognen, ved kaffemaskinen eller på parkeringspladsen.
- Vis at du interesserer dig for den enkeltes opgaver og velbefindende på arbejdspladsen. Og husk at følelsen af at være alene om udfordringerne også gælder medarbejderne indbydes, fordi de er vant til at snakke sammen, inspirere eller blot få en sludder, når de mødes.
Vær god til at kommunikere
- Vær tydelig – og venlig – i din kommunikation og undgå misforståelser. Megen forståelse går tabt, når vi ikke taler ansigt til ansigt. Tænk på, hvordan den enkelte medarbejder normalt reagerer og hvordan vedkommende normalt fortolker det du siger. Både sprogligt men også hvordan en medarbejder normalt fortolker dine anvisninger. Nogle er meget bogstavelige mens andre mener, at du blot giver en retning.
- Vær tydelig når du uddelegere, så medarbejdere forstår hvilken opgave de skal løse – og hvad de ikke skal gøre. Hav så tillid til, at dine ansatte kan løse opgave – og signaler det, når du taler med dem.
- Bed om tydelige tilbagemeldinger, når en opgave er løst. Undgå: “Jamen den blev jeg da færdig med i går, det troede jeg du vidste”. Og husk at medarbejderne også føler sig mere usikre i denne tid – så spørg ind og vis åbenhed.
- Stå eventuelt op, når du taler i telefon med dine ansatte. Erfaring viser, at det gør det lettere at få sit “kropssprog” igennem med betoninger og engagement. Sidder du ned, kan du komme til at lyde for afslappet og dermed sænke vigtigheden af det du siger.
- Vær mere opmærksom end normalt på, om dine medarbejdere trives med opgaverne og dagligdagen. Det er vanskeligere at fange en utilfredshed, mismod eller tvivl, når samtalen foregår via telefon, sms eller mail. Vær derfor også omhyggelig med din annerkendelse eller ros – du skal ikke holde igen med et “Det var flot” eller “Det er jeg glad for”, når der er grund til det.