Har du etableret en whistleblowerordning?

Hvis din virksomhed har 50 ansatte eller derover, er det fra den 17. december 2023 et direkte lovkrav at have en whistleblowerordning.

Dansk Håndværk har sammen med SMVdanmark gjort det nemt, hurtigt og overskueligt for vores medlemsvirksomheder at oprette en whistleblowerordning – uanset virksomhedens størrelse.

Whistleblowerordningen tilbydes via SMVdanmark i samarbejde med LOU Advokater, der modtager og behandler henvendelser fra medarbejdere og eksterne samarbejdspartnere, så de sikres anonymitet.

Information og tilmelding

Tryghed og troværdighed
Der kan være flere gode grunde til at etablere en whistleblowerordning – også selv om man ikke har 50 ansatte og dermed skal følge lovens krav. En whistleblowerordning kan give et signal om troværdighed og give tryghed og sikkerhed i forhold til samarbejdspartnere, omverden og ansatte. For virksomhedsejere og ledelse kan en whistleblowerordning være en sikkerhed som et værn mod kriminalitet, der kan minimere risikoen for tab og urent trav i virksomheden.

Baggrund
Den 24. juni 2021 vedtog Folketinget “Forslag til lov om beskyttelse af whistleblowere”. “Lov om beskyttelse af whistleblowere” medfører, at alle private arbejdspladser med 50 eller flere ansatte skal have adgang til en intern whistleblowerordning senest den 17. december 2023.