Online kursus på 3 moduler: Styrk virksomhedens indtjening med stærke arbejdsgange

Er du ejerleder, leder, arbejdsleder eller arbejder du med planlægning i en håndværksvirksomhed? Og kunne du godt tænke dig at styrke din virksomhed i en udfordrende tid? Så læs med her.

Det handler om at skabe mere værdi for de samme ressourcer, det handler om at reducere spild af tid og materialer, og det handler om grundig forberedelse. Ofte er det små ændringer i hverdagen, der giver en stor effekt på indtjeningen. Dansk Håndværk byder nu på dette online kursus, der henover tre moduler klæder dig på til at udvikle og styrke din virksomhed.

LivingLean, der gennemfører kurset, har en bred erfaring med effektivisering og virksomhedsudvikling inden for byggebranchen. Med Lean-metoden sikrer man en vedvarende ændring af arbejdsgangene, så forbedringen forankres til gavn for virksomhedens indtjening. LivingLean har udviklet Tillidsbaseret lean, hvor der også lægges vægt på de bløde værdier og samarbejdet i organisationen.

De enkelte moduler er sammensat, så I kommer godt rundt om emnet. Mellem modulerne er der mulighed for individuel sparring, hvor kursusindholdet knyttes til netop din virksomhed, og du sammen med LivingLean kan stille skarpt på, hvor der skal sættes ind hos jer.

Kursusindhold

Dette er et målrettet kursus til medlemmer af Dansk Håndværk, der kommer hele vejen rundt om ledelse og daglige drift af virksomheden. Kurset tager afsæt i dine konkrete udfordringer, der udvikler ikke kun dine lederevner, men du bliver også klædt på til at optimere virksomhedens arbejdsgange. Målet er, at du kan anvende den i det daglige arbejde umiddelbart efter kurset.

  • Skab effektive processor ved tilbudsgivning, ordrehåndtering og prioritering af produktionsopgaver
  • Produktionsstyring, dokumentation og fakturering til tiden
  • Styrket samarbejde og ansvarlighed med Tillidsbaseret Lean®
  • Reduktion af spild i administration og drift
  • Lean-værktøjer og metoder til et bedre flow i produktion og administration
  • Planlægning af ugens opgaver
  • Mål virksomhedens potentiale inden for effektivitet, kvalitet og samarbejde

Udbytte

  • Højere effektivitet, bedre kvalitet og øget samarbejde
  • Forenkling af de arbejdsgange og processer i driften, der tager længst tid
  • Planlægge, så opgaverne løses rigtigt første gang
  • System, der synliggør fejl og reducerer hændelser, der fører til ekstra tidsforbrug
  • Oversigt over roller og ansvarsfordeling
  • Metode til at fastholde de forbedringer, der allerede er skabt
  • Styrke evnen til at prioritere forskellige typer opgaver

Modul 1. Onsdag den 11. januar 2023 kl. 13:00 – 15:00. Via MS Teams

Få overblik over de grundlæggende interne arbejdsgange: Tilbud, ordrer, materialer, udførelse, kvalitetssikring og fakturering. Få indsigten i hvordan man øger værdiskabelse i hvert led og overblik over kompetencer og ansvar. I kommer også omkring, hvordan I styrker holdånden gennem involvering.

Forberedelse til modul 2 med afsæt i egen virksomhed:

  • Med afsæt i en konkret opgave, klarlæg arbejdsgangen med dine kolleger
  • Notér eksempler på fejl i håndteringen af opgaver
  • Indsamle systematisk forslag til forbedringer fra de ansvarlige på området

Modul 2. Onsdag den 25. januar 2023 kl. 13:00 – 15:00. Via MS Teams

Her beskæftiger I jer med effektivisering af de interne arbejdsgange ved tilbudsgivning, ordrehåndtering og prioritering af opgaver med afsæt i virksomhedens aktuelle opgaver. I ser på, hvordan I kan anvende medarbejdernes forslag til at forbedre de interne arbejdsgange. Hvordan finder I frem til, hvilke arbejdsgange der overperformer (i forhold til kunden), og hvor der opstår fejl og mangler i processen? I kigger på, hvort I reducer tilbageløb eller omarbejde, og I får indsigt i Lean-værktøjer og metoder til et bedre flow i produktion og administration.

Forberedelse til modul 3 med afsæt i egen virksomhed:

  • Gør fejl til læring
  • Er der synnegier i ydelserne, der udnyttes?
  • Hvor er virksomhedens lønsomhed størst?

Modul 3. Onsdag den 8. februar 2023 kl. 13:00 – 15:00. Via MS Teams

I det sidste modul ser I på, hvordan I implementerer og fastholder forbedringerne, og hvordan I synliggør de forbedringer, der igangsættes og den spildtid, der reduceres. I kommer omkring planlægning af opgaveflow, hvordan I fortsætter involveringen af medarbejderne for at fastholde den aftalte arbejdsgang, og hvordan I måler effekten og synliggørelsen af resultaterne for alle medarbejdere.

Hvem kan deltage?
Kurset henvender sig til ejerledere, ledere, arbejdsledere, planlæggere og andre der arbejder med opgaveflow, planlægning og disponering.

Kurset afholdes via MS Teams. Du modtager et link til onlinekurset et par dage inden kurset.

Pris, kr. 1.800,- pr person inkl. 20% rabat som medlem af DHV. Prisen tillægges moms.

Tilmelding senest 9. januar 2023

Send en mail til Dansk Håndværk: dhv@dhv.dk