Løn og omkostninger
At have ansatte giver indtjening til virksomheden, men der er også en række omkostninger for arbejdsgiver ved at have ansatte.

Som arbejdsgiver har du ifølge gældende love og overenskomster en række forpligtelser, der er forbundet med omkostninger.
Der skal udbetales løn. Dine ansatte har ret til at holde ferie. Der skal indbetales til en særlig opsparing (SH), ligesom du står for indbetaling til pension og sundhedsordning.
Nedenfor kan du finde en oversigt over de faste omkostninger, der er forbundet med at drive en virksomhed med ansatte.
Ferie
Medarbejderen optjener ferie i henhold til ferieloven og overenskomsterne. Her er hvad du skal vide.
Særlig opsparing
Medarbejderen opsparer ved hver lønudbetaling en procentsats af den optjente ferieberettigede løn. Beløbet indsættes på den særlige opsparing (tidligere SH-konto).
Løn og lønforhandling
De overenskomster, Dansk Håndværk har indgået, angiver minimumslønnen. Herudover har medarbejderen ret til lønforhandling.
Pension og sundhedsordning
Dansk Håndværks overenskomster angiver reglerne for opsparing og indbetaling af pension til medarbejdere. Sundhedsordningen er en del af pakken.
Betaling til uddannelsesfonde
Bidrag til overenskomsternes uddannelsesfonde opkræves af PensionDanmark hvert år i februar og august måned.
Feriepengegaranti
Dansk Håndværk stiller garanti for vores medlemmers udbetaling af feriepengene.