Projekt bæredygtighed og ESG skal bane vejen
Dansk Håndværk har i 2025 fået midler til at udvikle metoder og redskaber, som kan hjælpe SMV-virksomheder, som arbejder med renovering, drift og vedligehold, med at gøre bæredygtighed og ESG til en integreret del af deres forretning.
10 medlemsvirksomheder deltager i projektet, der er gået fra start i april 2025. Når projektet er gennemført, vil metoder og redskaber blive stillet til rådighed for øvrige medlemsvirksomheder.
Hvad handler projektet om?
Langt hovedparten af de største aktører i byggeriet er allerede godt i gang med at indtænke bæredygtighed og ESG i deres kerneforretning, og ejendomsbranchen stiller stadig større krav til bæredygtighed og ESG, når det gælder renovering og vedligeholdelse af deres ejendomsportefølje.
Det er i praksis SMV’erne, der er de udførende, når det gælder renoverings-, drifts- og vedligeholdelsesopgaver i ejendomsbranchen. Derfor er det også SMV’ernes kompetencer, viden, adfærd, kommunikationsevner og beslutninger, der afgør kvaliteten af projekterne og opgaverne samt i hvilken grad, ejere, udlejere og lejere opnår de positive effekter af bæredygtighed og ESG.
Overordnet målsætning
Gennem et pilotprojekt med 10 særligt udvalgte virksomheder med mellem 10 og 100 medarbejdere udvikles en lavpraktisk metode med værktøjer og anbefalinger, som gør det enkelt for små og mellemstore håndværksvirksomheder at gøre bæredygtighed og ESG til en god forretning.
Gennem projektet får de 10 virksomheder desuden et kompetenceløft, der gør virksomhederne klar til at imødekomme kravene fra nutidens og fremtidens kunder
og marked.
De 10 virksomheder
Andersen & Tardini Aps ved Alexander Tardini.
Helmer Christiansen A/S ved Niels Techen.
Nordliv Byg A/S ved Anders Kofoed Corder.
Holm Tømrer- og Snedkerfirmaet A/S ved Peter Holm.
Tømrermester Egon Bech A/S ved Michael Bech.
Byggefirmaet Staun A/S ved Niclas Staun Bendtsen.
KyedByg A/S ved Frederik Kyed.
Lebæk A/S, Klaus Lebæk ved Rasmus Lebæk.
Rølund A/S ved Steff Rølund Andersen.
Brødsgaard ApS ved Anders Brødsgaard.
Forløbet bidrager med
- Styrket konkurrencegrundlag
Deltagerne bliver en mere attraktiv leverandør for ejendomsejere og udlejere, som i stigende grad efterspørger grønne og værdiskabende løsninger. - Stærkere kunderelationer
Deltagerne bliver bedre rustet til at indgå i langsigtede, værdiskabende samarbejder med kunder, der lægger vægt på bæredygtighed og kvalitet, og som prioriterer dygtighed over pris. - Øget kompetenceniveau
Deltagerne får øget deres videns- og kompetenceniveau, så de bliver bedre i stand til at imødekomme de konkrete efterspørgselskriterier fra ejendomsejere og udlejere. - Unik mulighed for målrettet og økonomisk støttet forretningsudvikling
Deltagerne får adgang til viden, metoder og sparring, som ellers kun er tilgængelige for store virksomheder – men tilpasset virkeligheden i en SMV. - Klar differentiering og konkurrencefordel
Deltagerne får skabt et grundlag, der vil kunne differentiere dem fra konkurrenterne, og de lærer at tale ind i dét, der er vigtigt for bygningsejere og udlejere. - Bedre top- og bundlinje
Deltagerne får skabt et solidt grundlag, der vil kunne sikre en stærk langsigtet top- og bundlinje.
5 trin
Det samlede udviklingsforløb består af 5 trin.
Trin 1 og 2 finder sted til udgangen af juni. Senere i forløbet skal der arbejdes med de 3 efterfølgende trin.