Sådan er du sikret

Håndværk er en tillidssag. Vælg derfor altid en håndværker med Dansk Håndværk Garanti. Med Dansk Håndværk Garanti er du sikret mod fejl og mangler ved udført arbejde. Garantiordningen dækker op til 150.000 kr. inkl. moms. pr. byggesag.

Det forpligter at yde kvalitet, og det forpligter at være medlem af Dansk Håndværk. Derfor er vores medlemmer omfattet af vores Dansk Håndværk Garanti.

Håndværk er en tillidssag

Dansk Håndværk Garanti har til formål at sikre og udbygge et tillidsfuldt forhold mellem forbrugere og medlemsvirksomheder. Garantiordningen fungerer som et sikkerhedsnet under private forbrugere, hvis der er fejl og mangler ved det håndværk som en medlemsvirksomhed af Dansk Håndværk har udført.


Kun virksomheder der er medlem af Dansk Håndværk er omfattet af Dansk Håndværk Garanti.

Dækker fejl og mangler op til 150.000 kr. pr. byggesag.

150.000 kr. i garanti

Dansk Håndværk Garanti dækker med op til 150.000 kr. inkl. moms pr. byggesag, hvis virksomheden ikke er i stand til at efterleve en kendelse afsagt af Håndværkets Ankenævn, eller i helt særlige tilfælde ved domstolene.

Den årlige maksimale dækningssum ved byggesager er 1 mio. kr. inkl. moms.

Renoveringsopgaver over 1 mio. kr. er også er omfattet af garantiordningen med virkning fra 1. juli 2020.

Sådan er du dækket af Dansk Håndværk Garanti

Gælder private forbrugere

Dansk Håndværk Garanti dækker arbejde, der er udført for private forbrugere på deres private bolig:

  • Én- eller to-familieboliger.
  • Forbrugerens egen ejerlejlighed eller andelsbolig.
  • Sommerhuse.
  • Privatbolig i forbindelse med blandet bolig- og erhvervsejendomme.
  • Lejeboliger – når arbejdet bestilles og betales af lejeren selv.

Dansk Håndværk Garanti dækker følgende arbejde, der er udført for private forbrugere:

  • Møbelpolstrerarbejde og autosadelmagerarbejde.
  • Gardin- og solafskærmning. Se særregler for gardin- og solafskærmningsområdet.

Betingelser

Garantiordningens behandling af en sag er betinget af:

  • at udbedringsarbejdet udføres af et medlem af Dansk Håndværk, der er udpeget af Dansk Håndværk.
  • at den udførende virksomhed, med hvem aftalen blev indgået, på aftaletidspunktet var medlem af Dansk Håndværk.
  • at forbrugeren har reklameret rettidigt over for medlemsvirksomheden, dvs. så snart manglen opdages, og at forbrugeren, i umiddelbar forlængelse heraf, har indgivet klage til Håndværkets Ankenævn, såfremt medlemmet ikke udbedrer manglen.
  • at forbrugeren senest 5 år efter arbejdets aflevering eller færdigmelding har indgivet klage til Håndværkets Ankenævn.
  • at forbrugeren har givet Dansk Håndværk mulighed for at søge sagen løst inden påbegyndelse af en egentlig ankenævnsbehandling.
  • at forbrugeren har fået medhold i Håndværkets Ankenævn, og medlemsvirksomheden ikke efterlever ankenævnsafgørelsen inden for den af ankenævnet fastsatte frist. Den gennemsnitlige sagsbehandlingstid ved ankenævnet er 6 måneder.
  • at forbrugeren indbringer sagen for garantiordningen inden 6 måneder fra udløbet af den frist for efterlevelse, der er fastsat i ankenævnskendelsen.
  • at forbrugeren har deponeret et eventuelt af virksomheden faktureret beløb for det udførte arbejde/leverede døre og vinduer hos garantiordningen, såfremt forbrugeren har tilbageholdt beløbet helt eller delvist i forhold til den indklagede virksomhed.

Ikke omfattet af Dansk Håndværk Garanti

Dansk Håndværk Garanti dækker ikke:

  • Færdiggørelse af arbejdsopgaver, der ikke er udført.
  • Prisklager.
  • Materialefejl.
  • Udviklingssvigt.
  • Fejl opstået under udførelsen som følge af mangelfulde eller ukorrekte produktanvisninger og vejledninger fra materialeleverandører.
  • Afrensning og maling/efterbehandling af tage.
  • Følgeskader (fx beskadigelse af løsøre) eller indirekte tab (fx flytteomkostninger, sagsomkostninger).
  • Særligt forpligtende garantitilsagn fra den udførende håndværker, leverandør eller producent.
  • De tilfælde, hvor medlemsvirksomheden har arbejdet som underentreprenør for en hoved- eller totalentreprenør, som ikke er medlem af Dansk Håndværk, og som har indgået aftalen med forbrugeren.
  • Arbejder med en samlet entreprisesum på over 1 mio. kr. inkl. moms (fra 1. juli 2020 gælder det kun nybyggeri med en samlet værdi over 1 mio. kr.).

Tidsfrist for indbringelse af sagen til garantiordningen

Forbrugeren skal indbringe sagen skriftligt til garantiordningen inden 6 måneder efter udløbet af den frist, Håndværkets Ankenævn i sin kendelse har givet den indklagede medlemsvirksomhed til at opfylde kendelsen.