Håndværkere i klemme mellem myndigheder og kunder

Flere og flere mindre håndværksvirksomheder mærker, at de bliver klemt mellem kundernes forventninger til prisen og myndighedernes strøm af krav på snart sagt alle områder.

De vil gøre alt det rigtige, og de arbejder benhårdt for at overholde krav og regler. Men det koster, og når kunden beder om pris på en mindre opgave, bliver den ganske enkelt for høj.

Det er budskabet fra flere virksomheder, som i de seneste måneder har kontaktet Dansk Håndværk. Og problemet vokser.

– Vi oplever, at medlemmerne er bekymrede. Over det seneste år har arbejdet med at indberette, søge godkendelser, gennemføre miljøscreeninger, modtage affaldskontrol, uddanne medarbejdere i kvalitetssikring og autorisationsarbejde samt tilpasse arbejdet til miljø- og klimaregler sendt virksomhedernes udgifter på himmelflugt. Der er kun én til at betale og det er kunden, fortæller Morten Frihagen, der er direktør i Dansk Håndværk.

Resultatet er, at virksomheder ved visse opgaver ganske enkelt lader være med at give tilbud, fordi de på forhånd ved, at det vil blive for dyrt for kunden.

– Som lokal virksomhed er omdømmet i nærområdet vigtigt. Får man først ry for at være dyr, rammer det muligheden for at få tilbudt andre opgaver. Så i stedet for at aflevere en pris, som man på forhånd ved, at kunden vil blive overrasket over, takker de nej med begrundelse om manglende tid eller lignende, forklarer Morten Frihagen.

Men situationen ærgrer håndværkerne – ikke mindst når de senere kan se, at arbejdet er blevet udført. I nogle tilfælde af en kollega, der tilfældigvis kunne gøre det lidt billigere, men ofte fordi det havnede hos en, der ikke tager de mange regler så alvorligt eller bruger tid på de krævede uddannelser af deres ansatte, lyder det i en af henvendelserne til Dansk Håndværk.

Læs også