De selvstændige drukner i opgaver
Opgaverne står i kø, når man driver sin egen virksomhed. Derfor kniber det ofte med tiden, og så bliver aften og weekender en del af den normale arbejdsdag.
Det gælder, uanset om det er den lokale tøjforretning på hovedgaden eller håndværksmesteren, der klarer områdets byggeopgaver.
Mange selvstændige påtager sig nemlig ansvaret for beslutninger, som kunne træffes af de ansatte. Konsekvensen er, at telefonen konstant ringer med henvendelser fra leverandører, kunder eller spørgsmål, som medarbejderne selv burde klare. Alt bliver en beslutning, som ejeren skal involveres i. Og efterhånden som virksomheden vokser med tre eller fire medarbejdere og måske en lærling, bliver det blot værre og værre.
– Ejeren bliver ustandseligt afbrudt i de opgaver, han eller hun egentlig skulle tage sig af, og i værste fald begynder de første tegn på stress at melde sig. Det går ud over effektiviteten og indtjeningen i virksomheden, fortæller Morten Frihagen.
Problemet bider sig selv i halen
Han er direktør i Dansk Håndværk, der er arbejdsgiverforening for landets håndværkere, og her oplever han, at de selvstændige har svært ved at gøre noget ved problemerne.
Problemet er nemlig, at de selvstændige ofte har så travlt, at de ikke har tid til at tage et kursus eller en uddannelse, der kan være med til at forbedre situationen. Og så bider problemet sig selv i halen.
– Det er tydeligt, at det er tid, der er de selvstændiges største begrænsning. Sådan er det for håndværksmestrene, og jeg gætter på, at det er det samme inden for mange andre brancher. Som iværksætter og selvstændig har man svært ved at slippe tøjlerne bare en lille smule – også når den lokale virksomhed er vokset til fem eller syv beskæftigede. Et kursus i ledelse lyder som noget teoretisk, der ikke er brug for – også selv om det er blevet rutine med aftenarbejde og nej til familiens aktiviteter i weekenden, vurderer direktøren.
En god leder skal kunne uddelegere, og det er altså også relevant i mindre virksomheder. Der er mange situationer, hvor de ansatte selv bør kunne træffe beslutninger og på den måde lette presset på ejeren. Men det kræver, at man giver sig selv og en af de ansatte tid til at lære nogle grundlæggende redskaber til ledelse, forklarer Morten Frihagen.
Hjælper i medgang og modgang
Men når det sker, så giver det faktisk resultat.
Dansk Håndværk har i mange år tilbudt lederuddannelse til både ejerne og deres ansatte. Og derfor kan man se, at de virksomheder, der har benyttet muligheden, faktisk ser ud til at være mere effektive og klarer sig bedre. Ikke mindst i perioder, hvor tidspresset på ejeren stiger, fordi de ansatte selv kan arbejde effektivt og træffe beslutninger uden at spørge til råds.
Uanset hvilken branche virksomheden arbejder inden for, så er der sandsynligvis hjælp at hente hos en organisation eller forening på området. Hvis det ikke er tilfældet, så kan man helt gratis komme et stykke ad vejen med et projekt, som Dansk Håndværk var en del af forrige år. Det består af en række redskaber for ledere af små og mellemstore virksomheder og findes via netsiden www.lederestrivsel.dk