Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede vil kun oplyse fire regnskabstal

Revisorerne arbejder i blinde, når de skal vurdere, hvad de 8,5 millioner, som AFU brugte på administration sidste år, dækker. Der findes nemlig ikke et underliggende regnskab, der specificerer, hvordan de store udgifter er fordelt på administration, IT-programmer, rapportering, sagsbehandling eller kundeservice.

Sådan lyder det fra Dansk Håndværk, der i en årrække har kritiseret de voldsomme udgifter til administration af fonden, mens udbetalingerne har været ganske små.

Arbejdsgiverorganisationen har derfor søgt aktindsigt i det af revisorerne reviderede regnskab for 2024, der ligger til grund for de hovedtal, der indgår i ledelses årsrapport for 2024. Men de tal findes ikke. I deres svar på anmodning skriver ATP, der administrerer ordningen, at de “i den anledning kan oplyse, at det af revisorerne reviderede regnskab er den offentliggjorte årsrapport. Der findes ikke et underliggende regnskab.“

Vil kun oplyse fire tal

Men den omtalte årsrapport indeholder blot 4 hovedtal for udgifter og indtægter i fonden: Indtægter på 100.000 kroner, udgifter på 700.000 kroner, finansielle poster på en million og administrationsomkostninger for hele 8.500.000 kroner. Det skulle altså være tilstrækkeligt for en revision af fondens arbejde.

– Det undrer os, at de ekstrene revisorer – der er fra den ansete revisionsvirksomhed Deloitte – kan underskrive en årsrapport, hvor de ikke har haft adgang til dokumentation for, hvordan tallet for langt den største post er fremkommet, lyder det fra Dansk Håndværks direktør Morten Frihagen.

Allerede i forbindelse med sidste års regnskab blev beskæftigelsesminister Ane Halsboe-Jørgensen inddraget. Det skete fordi folketingsmedlem Betina Kastbjerg (DD), på baggrund af Dansk Håndværks kritik, bad ministeren vurdere, om hun fandt udgifterne rimelige. Men da ministeren derefter bad ATP om en redegørelse, svarde de blot, at “administrations-omkostningerne er delvist uafhængige af aktivitetsniveauet i fonden. Omkostningerne dækker bl.a. håndtering af bidrag og udbetalinger, IT, rapportering og revision samt sagsbehandling og kundeservice. Heri indgår også omkostninger i forbindelse med AFU’s pligt til at forfølge krav i udlandet.”

– Hvis dette svar til ministeren var korrekt, må det jo betyde, at der findes et detaljeret regnskab for udgifter til administration, løn, betyrelseshonorerer, repræsentation og så videre. Hvordan skulle man ellers kunne komme frem til et skiftende tal i ledelses årsrapport. Jeg tvivler på at de ekstrene revisorer blot har fået en stor bunke af bilag, som de selv kunne sortere og tage stikprøver fra, uden at have en sammenregning i form af et velordnet regnskabsmateriale, siger Morten Frihagen.

Går videre til ministeren

I forbindelse med at Dansk Håndværk igen i år rejste kritik af forholdene, har to Folketingetmedlemmer bedt beskæftigelsesministeren vurdere rimeligheden af de voldsomme omkostninger i AFU. Det nye regnskab viste nemlig, at det sidste år kostede 8,5 million i administration at udbetale 700.000 til fondens egentlige formål. Men også denne gang har ministeren ladet sig nøje med det samme svar fra ATP – med samme ordlyd som året før.

– Jeg kan ikke forestille mig, at man i beskæftigelsesministriet har afskrevet sig muligheden for at overvåge, hvordan de mange millioner, der er opkrævet fra erhvervslivet siden ordningen blev oprettet i 2016, bliver brugt. Vi vil derfor fremsende en kopi af ATP’s svar på vores ønske om aktindsigt til både beskæftigelsesministeren og de to folketingsmedlemmer, der for nogle uger siden stillede spørgsmål til ministeren. På den måde håber vi, at der vil skabes interesse for, hvad udgifterne reelt dækker, oplyser Morten Frihagen, som understreger at Dansk Håndværk bliver ved med at undersøge sagen.

I løbet af de seneste tre år har administrationen af AFU sammenlagt kostet mere en 27 millioner, mens der samtidigt blot er udbetalt 1 million i erstatninger.

Læs også