Sådan laver du en arbejdspladsvurdering – APV

Alle virksomheder med ansatte skal udarbejde en skriftlig arbejdspladsvurdering (APV). Den er virksomhedens eget redskab til at holde styr på arbejdsmiljøet.

Du kan bruge Arbejdstilsynets APV-tjeklister til at kortlægge arbejdsmiljøet. De har nemlig udarbejdet 85 brancherettede APV-tjeklister til især små virksomheder. I kan bruge dem – eller de APV-materialer, som branchefællesskaberne har udarbejdet – når I skal kortlægge virksomhedens arbejdsmiljø.

Arbejdstilsynets har også 36 arbejdsmiljøvejvisere der er brancherettede og beskriver de vigtigste arbejdsmiljøproblemer i de enkelte brancher, og de arbejdsprocesser, hvor problemerne typisk forekommer. Vejviserne indeholder også generelle råd om, hvordan I kan løse problemerne.

Medlemmer af Dansk Håndværk får desuden gratis rådgivning om arbejdsmiljø – f.eks. APV, påbud fra Arbejdstilsynet, stilladsforhold, indretning af arbejdsplads/byggeplads, værktøj, skurforhold m.m. – af Byggeriets Arbejdsmiljøbus, BAMBUS.

Læs mere om arbejdsmiljø her

Læs mere om BAMBUS her