Mange mindre virksomheder nærmer sig nu tiden, hvor arbejdsgiveren skal gennemføre den årlige lønsamtale med de ansatte.
Langt de fleste lønmodtagere har ret til en årlig lønsamtale, og derfor bugner internettet med råd til de ansatte om, hvordan de skal sikre sig mere i løn. Men der er langt mellem hjælpen til arbejdsgiverne – særligt i de helt små virksomheder.
– I modsætning til det daglige samarbejde er lønsamtalen i sagens natur en situation, hvor arbejdsgiver og hans ansatte kommer til at stå med modsatrettede interesser. Den ansatte ønsker mere i lønningsposen, mens arbejdsgiveren skal tænke på virksomhedens økonomi. De fleste ledere af mindre virksomheder er selv håndværkere og har ikke nødvendigvis en lederuddannelse. Derfor kan den årlige lønsamtale være en situation, som de har det lidt svært med, forklarer direktør i Dansk Håndværk, Morten Frihagen.
Forberedelsen er vigtig
Organisationen har derfor lavet en vejledning, der skal give lederne inspiration til, hvordan de skal forberede sig, hvordan de skal gribe samtalen an, og hvordan de sikrer, at den forløber, så både arbejdsgiver og medarbejdere er tilfredse, når den er ovre.
– Vi har samlet de vigtigste opgaver i fem punkter, så det bliver lettere at gennemføre en god lønsamtale. Samtidigt vil vi give inspiration til nogle instrumenter, man kan bruge ved siden af selve lønnen, forklarer Morten Frihagen.
Vejledningen anbefaler, at man før samtalen gør sig klart, hvilken økonomisk ramme virksomheden arbejder med – både samlet og for den enkelte medarbejder. Man bør også se på, hvordan den almindelige lønudvikling er inden for medarbejdernes fagområder. Derefter kan man overveje, hvilke forventninger den enkelte medarbejder har, og hvad man selv vil sætte som betingelse for en eventuel lønforhøjelse.
Hold en god og konstruktiv tone
Vejledningen kommer også ind på selve formen i lønsamtalen. Det er nemlig vigtigt, at begge parter oplever lønforhandlingen som en samtale i en god tone, hvor man bliver hørt og finder et resultat, som de ansatte accepterer og kan se det fornuftige i.
– Vi er alle meget forskellige. Nogle medarbejdere har svært ved at få sig selv til at “kræve” mere i løn, mens andre skjuler deres usikkerhed ved at formulere sig kompromisløst. Det bør man som leder være forberedt på i forhold til hver enkelt, så man kan få samtalen ind i en god og konstruktiv tone fra starten, forklarer Morten Frihagen.
Vejledningen findes på arbejdsgiverforeningens hjemmeside, hvor den er tilgængelig for alle.
Link til de gode råd om lønforhandling:
https://dhv.dk/5-gode-raad-loenforhandling-saadan-goer-du-2/
——————————————————————————–
OVENSTÅENDE PRESSEMEDDELELSE FRA DANSK HÅNDVÆRK:
Yderligere oplysninger hos:
Morten Frihagen, direktør i Dansk Håndværk:
Tlf./sms: 29 37 84 88, e-mail: mf@dhv.dk
——————————————————————————–