Sådan – bliver du bedre til at lede

Som arbejdsiver er du til dagligt den, der sætter retningen i virksomheden – uanset om du har to eller tyve medarbejdere. Men at være leder kræver mere end blot at give ordrer. Og er du god til at lede, så gavner det både dig selv, dine ansatte og din bundlinje.

I vores serie “Sådan” har vi samlet forslag, der giver dig inspiration på en række områder indenfor ledelse.

Sådan! – inspiration

Sådan! – er en serie med inspiration til dig som arbejdsgiver og leder i din virksomhed.

Denne gang om din kommunikation med de ansatte og deres forståelse af din rolle og det ansvar, de selv har. Du bruger sandsynligvis en del af metoderne i forvejen – men der er helt sikker også punkter, der kan inspirere dig til at tænke anderledes i nogle situationer.

SÅDAN: Bliver du en bedre leder

Opfat dig selv som leder:

  • Acceptere at du er leder: Det er naturligt at det er dig der bestemmer – og dine medarbejdere forventer at du gør det.
  • Tænk over hvordan du vil fremstå. Hvilke forventninger har du til dig selv som leder og hvordan vil du have at dine ansatte skal opfatte dig som leder.
  • Vær omhyggelig i din egen arbejdsstruktur og hold de aftaler du laver. Dine ansatte kan føle sig “betydningsløse”, hvis du ikke ringe tilbage, udskyder aftaler eller glemmer at give beskeder videre. Glemmer du som lovet at ringe klokken 14, vil medarbejdere måske tænke: “Han er ligeglad med det jeg laver, andre er vigtigere end mig eller han er nok kørt tidligt hjem, mens jeg knokler”.

Giv ansvar – men vis at du er leder

  • Forklar medarbejderne at de på nogle områder skal påtage sig ansvar og træffe beslutninger på egen hånd – men også at, hvis de er i tvivl, så er du der, for at hjælpe med beslutningen.
  • Vær også omhyggelig med at definere klare mål, arbejdsopgaver og ansvarsområder.
  • Sørg for at være tilgængelig, så dine ansatte ved at de kan – og må – at kontakte dig, når de har behov for det.
  • Personlige relationer er vigtige for motivationen: Vis tillid og signaler at både du og andre medarbejdere er der for at hjælpe hinanden. Og tag dig tid til uformel snak, så du er med til at holde motivation oppe – særligt vigtigt når du møder medarbejdere, som du ikke træffer hver dag.
  • Vis at du interesserer dig for den enkeltes opgaver og velbefindende på arbejdspladsen.

Vær god til at kommunikere

  • Vær tydelig – og venlig – i din kommunikation og undgå misforståelser. Husk at dine ansatte er forskellige og har brug for forskellig grad af af ledelse og måde du giver ordrer på.
  • Tænk på, hvordan den enkelte medarbejder normalt reagerer når du giver en ordrer og hvordan vedkommende normalt fortolker det du siger. Både i forhold til den måde du udtrykker dig på – men også hvordan den ansatte normalt fortolker dine anvisninger. Nogle tager det meget bogstavelige mens andre mener, at du blot giver en retning.
  • Vær tydelig når du uddelegere, så medarbejdere forstår, hvilken opgave de skal løse – og hvad de ikke skal gøre. Hav derefter tillid til, at dine ansatte kan løse opgaven – og vis det, når du taler med dem.
  • Bed om tydelige tilbagemeldinger, når en opgave er løst, så du undgår: “Jamen den blev jeg da færdig med i går, det troede jeg du vidste”.
  • Når du leder ansatte via telefonen, så stå op under samtalen. Det gør det lettere at få “kropssproget” igennem og du bliver tydeligere i betoninger og engagement. Sidder du ned, kan du lyde for afslappet. Det sænker vigtigheden af det du siger, for den du taler med.
  • Vær opmærksom på, om dine medarbejdere trives med opgaverne og dagligdagen.
  • Vær omhyggelig med annerkendelse eller ros – du skal ikke holde igen med et “Det var flot” eller “Det er jeg glad for”, når der er grund til det.