God ide at ringe til den sygemeldte medarbejder

Masser at lave men for få medarbejdere – og så er en af dem endda blevet syg.

I den situation er det vigtigt, at hjælpe med til at den ansatte hurtigst muligt kommer tilbage på jobbet.

Men arbejdsgivere er ofte er i tvivl om, hvordan og hvornår de må kontakte en sygemeldt medarbejder – og hvad man må spørge om.

Men det må man gerne – og det er endda en rigtigt god ide. For medarbejderen vil være glad for at vide, at arbejdspladsen tænker på ham eller hende og at man gerne vil have vedkommende tilbage så snart det er muligt.

God kontakt mellem arbejdsgiver og den syge medarbejder er nemlig afgørende for, at den ansatte kommer godt tilbage i jobbet igen. Men arbejdsgiveren kan være nervøs for at sige noget forkert eller at presse medarbejderen for tidligt i gang. Det kan betyde, at nogle ender med ikke at gøre noget, og at medarbejderen dermed ikke får den nødvendige ledelsesmæssige støtte.

Arbejdstilsynet har derfor udarbejdet nogle konkrete råd til, hvordan arbejdsgiver skal bære sig ad for at holde en god kontakt. Rådene er overskuelige og hurtige at læse.

Læs de gode råd her (Se også de konkrete råd i den blå boks “Handlingspakke” lidt nede på siden)