Coronavirus: Sådan skaber du tryghed i virksomheden og hos dine kunder

Det er vigtigt, at du som leder er med til at skabe tryghed – både for dine ansatte og i forhold til dine kunder.

Dansk Håndværk har derfor samlet en række gode råd og anbefalinger til, hvordan du kan gøre det, så du både kan holde din virksomhed kørende og signalere overfor dine kunder, at du og dine medarbejdere tager de nødvendige forholdsregler. Rådene er naturligvis et supplement til de generelle råd, der udsendes af myndigheder og sundhedsvæsen.

Du kan se rådene nedenfor – opdelt i det du bør gøre i forhold til de ansatte i din virksomhed og det du kan gøre i forhold til kontakten med dine kunder.

Vær opmærksom på, at det ikke alene er vigtigt at tage disse forholdsregler – det er lige så vigtigt at fortælle de ansatte og ikke mindst dine kunder, at man gør det.

CORONAVIRUS: SÅDAN SKABER DU TRYGHED I VIRKSOMHEDEN OG HOS DINE KUNDER
– SAMMEN HOLDER VI HJULENE I GANG.

Udover myndighedernes generelle råd, kan du i virksomheden gøre følgende:

  1. Vær sikker på at alle ansatte tager smitterisikoen alvorligt og fuldt ud følger myndighedernes anbefalinger – for din, de øvrige ansatte og dine kunders skyld.
  2. Arbejder I mere end en ansat på samme opgave, så sørg for at I arbejder adskilt i hvert sit rum.
  3. Er en af dine ansatte i tvivl om sin sundhed, så skal vedkommende blive hjemme, så du trygt kan sende dine folk ud til kunder.
  4. Sørg for at dine medarbejdere så vidt muligt har håndsprit mm med på dagens arbejde.
  5. Lad medarbejdere køre direkte mellem hjem og arbejdsstedet frem for via kontoret. Så undgår du smittefare ved indbydes kontakt mellem dine ansatte.
  6. Vurdér om en kunde er i risikogruppen af svage – udskyd om muligt opgaver hos disse, hvis det ikke er absolut nødvendige hasteopgaver.
  7. Er en kunde i risikogruppen, og er opgaven umiddelbart nødvendig at udføre, så vær ekstra omhyggelig med alle forholdsregler.
  8. Hold så vidt muligt kontakt med ansatte og kunder via telefonen frem for ved personlig kontakt.

 

Udover myndighedernes generelle råd, kan du i forhold til kunden gøre følgende:

  1. Afvis eller udskyd opgaver hos kunder, der er i risikogruppen (svage, ældre mm.), medmindre det er opgaver, der er af yderste vigtighed at få løst – for kundens skyld.
  2. Undgå fysisk kontakt med kunder: Giv ikke hånd og hold min. 2 meters afstand.
  3. Sørg for at arbejde alene i et rum, når du eller dine medarbejdere er hos en kunde.
  4. Sørg for god udluftning, der hvor du arbejder.
  5. Arbejder I mere end en ansat på samme opgave, så sørg for at arbejde adskilt i hver sit rum.
  6. Hold så vidt muligt kontakt med kunden via telefonen frem for ved personlig kontakt.
  7. Lad ikke kunden være i tvivl om, at I tager smitterisikoen alvorligt.
  8. Tag selv emnet op, når du taler med en kunde. Forklar at I tager alle forholdsregler – kunder kan synes, at det er “upassende” at spørge ind til jeres forholdsregler.
  9. Vis disse forholdsregler på din netside og på de social medier, så dine kunder ved at du tager alle forholdsregler.
  10. Skriv på din netside og sociale medier, at det er nu kunder meget gerne må ringe med småopgaver – sammen er vi med til at holde hjulene igang.

 

 

Nulstille kodeord
Venligst indtast din e-mail-adresse. Du får et nyt kodeord via e-mail.