KS

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #5060 Reply
    mo@dhv.dk
    Deltager

    Kære alle sammen i Elitehåndværker netværket:
    Her kommer en lille opfølgning på det som vi har fået af in put fra netværksmøderne.
    Netværksmøde øst blev afholdt hos Peter Holm fra Holm Tømrer- og Snedkerfirma A/S på firmaets adresse i Ballerup:
    Her fortalte Peter om hvordan de angriber KS og havde nogle gode eksempler til hvordan man selv kan tage initiativet. Det skal være min opfordring at man, hvis man har lyst, deler de erfaringer man har, og evt. det materiale som man har.
    Ligeledes hørte vi et indlæg fra Jan som kommer fra Falk Tag & Facade ApS i Roskilde. De lavede bl.a. en del billedokumentation samt på ugebasis et nyhedsbrev til rådgiveren hvor de fortalte om status og ekstraarbejde, som var blevet udført. Rådgiveren kunne efterfølgende oplyse beboer og bygherre om fremskridt og tidsplan.
    Vi gik en gang rundt om bordet og alle tilstedeværende fik mulighed for at fortælle om deres erfaringer og praksis.
    Her er i punkt form nogle af de spørgsmål/emner, der opstod i den efterfølgende debat:
    • Hvor starter KS?
    • Materialeleverandørerne – hvordan får man dem med ? og ikke mindst hvordan får man dem til at påtage sig et ansvar?
    • KS kan også være med til at lave en forventningsafstemning med bygherren.
    • Kunne man lave en KS Standard i Dansk Håndværk, hvor der var nogle fælles reference rammer ?
    • Findes der KS systemer som ikke er så tidskrævende?
    • Hvor skal der kvalitetssikres ?
    • Forsikringsselskaber; hvordan er de på KS ?
    Netværksmøde Vest blev afholdt hos Klaus Lebæk fra Lebæk A/S på firmaets adresse i Aarup:
    Her fortalte Klaus om hvordan de taklede KS, bl.a. ved hjælp af DropBox, hvor virksomheden oprettede sager og hvor medarbejderen så lagde billeder på de enkelte sager.
    Vi tog ligeledes en runde omkring bordet og her er i punktform nogle af spørgsmål/emner som kom op:
    • Her var flere virksomheder som brugte Ordrestyring.dk, også til KS, her har Anders Dupont fra Dupont Snedker og Tømrer lavet en lille video på YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=dTkVpHHZWpQ
    • Oprette en gruppe for Elitehåndværker på FaceBook
    • Lave de nuværende KS dokumenter om til dokumenter som kan skrives i.
    • Hvordan får man materialeleverandørerne til at afleverer elektroniske følgesedler?
    • Brugen af de sociale medier til KS.
    • Hvad ser de sagkyndige (syn og skøn) ?

    Netværksmødet Syd blev desværre aflyst pga. for få tilmeldinger men vi arbejder på en ny dato.

    Jeg håber at Peter, Jan, Klaus og alle andre vil ligge deres materiale tilgængeligt i forummet, så alle får en mulighed for at lade sig inspirere og kommentere.
    Peter Holm har inviteret mig med på en konkret sag, her anvender bygherre ByggeWeb til KS. Jeg vil følge sagen og løbende komme med en beskrivelse af processen, som andre forhåbentlig ville kommenterer og blive inspireret af. Det er min intention afprøve ByggeWeb samt nogle af de andre digitale løsninger som vi har på tapetet.
    Vi har i Dansk Håndværk haft møder med nogle af de firmaer som tilbyder digitale løsninger på KS-området; Dalux, Ajour og ikontrol. For at se om der var en god samarbejdspartner som kunne tilbyde et brugbart produkt til vores medlemmer, vi kigger på en række parameter bl.a. tilgængelighed, pris, support, innovation og brugerflade.
    Hvor i byggeprocessen starter man sin KS ?, det er der jo ikke noget entydigt svar på, da der er stor forskel på byggesagerne størrelse blandt vores medlemmer men det er vores opfattelse at de er en stigende efterspørgsel fra bygherre samt at det er et værktøj man kan bruge til at promoverer sin virksomhed.
    Vi har oprettet en lukket Facebook gruppe, kaldet Dansk Håndværker, Eliterhåndværker, vi håber I har lyst til at være med der.

    #5076 Reply
    mo@dhv.dk
    Deltager

    Her et indlæg fra Jan fra Falk Tag og Facade:

    Hej Alle

    Tak for sidst, det var et godt netværksmøde – jeg har vedhæftet vores KS på undertage og et statusbrev – i kan bare bruge det i vil
    Jeg kunne godt tænke mig, at Michael vil se og kommentere min KS på undertage – mangler jeg noget ? er det rigtigt, det jeg skriver osv.
    Det kunne jo være, at den kunne bruges af flere – mine folk synes, at den er god pga. billeder og ikke så meget tekst. Så det gælder om at have noget simpel.

    Nedenstående var hvad jeg nævnte til mødet.

    God weekend

    Jan Falk Schollert

    Kvalitetssikring:
    Har vi udført gennem flere år – for at tjekke og forebygge skader og svigt på os selv og underentreprenør.
    Dokumentere kvaliteten overfor kunden og os selv. Gør bygherre tryg.
    og godt for os selv, at blive tjekket og sørger for at tingene bliver ens hver gang.
    For at undgå mangler og erstatningskrav mm

    Så mener jeg også, at hvis vi ikke aflevere KS, er afhjælpningsperioden ikke 5 år men 20 år ?

    Kvalitetssikring opdeler vi i 2

    Til sager uden AB92 – typisk private bygherre.

    Det har også været et salgsargument, at bygherre får en KS, når vi er færdige.
    Den består typisk af flg.

    Ks til små opgaver uden AB92 – typisk private.

    • Følgesedler – medarbejder laver modtagerkontrol på pladsen og skriver ind i skema.
    • Stausbreve – fortæl om det.
    • Ks undertage – en vi selv har lavet med billeder.
    • Garanti skifer / Tegl fra leverandøren
    • Farvekoder hvis det er brugt.
    • Drift og vedligeholdelsesvejledning.
    • Cd med billeder komprimeret vigtigt

    Større sager med AB92

    • Taget noget fra dansk håndværk ks
    • Følgesedler – medarbejder laver modtagerkontrol på pladsen og skriver ind i skema.
    • Stausbreve – fortæl om det.
    • Ks undertage – en vi selv har lavet med billeder.
    • Garanti skifer / Tegl fra leverandøren
    • Farvekoder hvis det er brugt.
    • Drift og vedligeholdelsesvejledning og sikkerhed og sundhed
    • Cd med billeder komprimeret vigtigt

    Statusbreve:
    Vi vil gøre en forskel, så i selve tilbuddet fortæller vi om statusbreve, som de modtager hver fredag.
    Det må ikke fylde mere en et A4 ark med billeder og tekst. – hvad er der sket i ugens løb – kommer der kran næste uge osv.
    Hvis der har været ekstraarbejder, skrives det i skema, som medsendes. På den måde godkendes eller drøftes alle ekstraarbejder løbende og ikke til sidst.

    Det giver super tryghed og vi fremstår professionelle – vi får kun kæmpe ros for det. ALLE er glade også arkitekter og rådgivere.

    Vil gerne have det på mobil, som app – men det er en jungle – mange udbyder og det skal ikke blive for administrativt.

    Jeg vil gerne have en måde til, at folkene tager billeder med mobilen, som går direkte op i skyen, som vi så kan tag ned fra kontoret. Nogen foreslag ?

    Jeg kunne godt tænke mig, at hører hvad andre bruger af tidsstyring af byggesager – app eller ?

    Med venlig hilsen
    Jan falk Schollert

    #5078 Reply
    mo@dhv.dk
    Deltager

    Hej mads

    Lyder godt – når du ligger op – så må du også gerne spørge om flg.

    Jeg vil gerne have en måde til, at folkene tager billeder med mobilen, som går direkte op i skyen, som vi så kan tag ned fra kontoret. Nogen foreslag ?

    Jeg kunne godt tænke mig, at hører hvad andre bruger af tidsstyring af byggesager – app eller ?

    Jeg synes, at vi mangler et godt og enkelt tidsstyring program til vores byggesager.

Viser 3 indlæg - 1 til 3 (af 3 i alt)
Svar til: KS
Dine informationer:




Nulstille kodeord
Venligst indtast din e-mail-adresse. Du får et nyt kodeord via e-mail.