Selv om GPS overvågning af håndværkerbiler har været almindeligt i adskillige år, skaber muligheden stadigt usikkerhed hos brugerne.
Når kontoret hjemme i virksomheden kan se, hvor firmabilerne befinder sig, kan de nemlig også følge med i, om medarbejderne rent faktisk er ude ved kunden. Og hvad nu hvis bilen lige pludseligt kører til indkøbscenteret eller forlader arbejdspladsen langt tidligere end det er aftalt.
– Vi får faktisk ofte spørgsmål fra medlemmer, der er i tvivl om, hvad de må gøre i den situation. Vi har netop rådgivet en virksomhed, der over en periode havde oplevet at ansatte forlod arbejdspladen påfaldende tidligt. Efterfølgende kunne de se, at antallet af timer på ugesedlen ikke stemte overens med den tid, den ansatte rent faktisk havde opholdt sig hos kunden, fortæller Susanne Oldenburg, der er chefjurist hos Dansk Håndværk.
Hun understreger, at der ikke er tvivl om, at man som arbejdsgiver med fuld ret kan bruge oplysninger, hvis det viser sig at en medarbejder kører fra arbejdspladsen uden påviselig grund.
– I den situation råder vi til at man hurtigst muligt kalder medarbejderen til samtale og fortæller, hvad man har opdaget. Det giver medarbejderen mulighed for at forklare årsagen – for der kan jo være opstået en situation, som man finder acceptabel. Men er det ikke tilfældet, så er det helt på sin plads at skride ind. At snyde med sin timeregistrering kan sidestilles med at stjæle fra virksomheden, hvilket naturligvis ikke er acceptabelt, forklarer chefjuristen.
– Uanset om det er sket en eller flere gange, kan resultatet blive at medarbejderen får en påtale og i tilfælde, hvor arbejdsgiver vurderer, at der er tale om bevidst forsøg på snyd, vil en bortvisning med øjeblikkelig virkning også kunne komme på tale. Tyveri er grov misligholdelse af ansættelsesforholdet, hvilket berettiger en opsigelse. Så alt afhængig af medarbejderens forklaring til samtalen, må virksomheden vurdere, om den pågældende skal have en skriftlig advarsel eller skal opsiges, forklarer Susanne Oldenburg.
Hun understreger samtidigt, at nye brugere af GPS-styring skal sætte sig grundigt ind i reglerne, før de etablerer GPS-sendere i firmabilerne. Der er nemlig en række præcise krav, der skal være opfyldt, for at det må ske.
——————————————
Yderligere oplysninger hos:
Susanne Oldenburg, Chefjurist i Dansk Håndværk
Tlf: 32630470 E-mail: swo@dhv.dk