5 gode råd om brug af formidlingsvirksomheder

Flere af medlemmerne hos Dansk Håndværk benytter sig at tjenester, hvor der via en formidler skaffes opgaver til håndværkeren. Der er flere udbydere på markedet f.eks. ” Anmeld-Haandvaerker.dk”, ”3byggetilbud.dk”, ”Håndværker.dk” mv.

Konceptet er primært henvendt til forbrugeren, der har behov for at få 2-3 tilbud på en given opgave. Forbrugerne beskriver opgaven og uploader den hos en af tjenesterne, der herefter sender den i udbud. Den lavest bydende får tildelt opgaven og der formidles kontakt mellem håndværker og forbruger.

Konceptet er kommet for at blive og som sådan er hensynet til en skærpet konkurrence til fordel for forbrugeren ganske fin.
Men hvad skal du som håndværker være opmærksom på, hvis du vil anvende de muligheder som tjenesterne tilbyder?

Dansk Håndværk har gennem de seneste år gjort sig erfaringer på baggrund af henvendelser fra vores medlemmer.

Derfor har Dansk Håndværk lavet disse 5 gode råd.

Vilkår?

Vær opmærksom på de vilkår du forpligter dig til, når du anvender tjenesterne. ”Læs det med småt”. Betaler du for at tilmelde dig? Er betalingen afhængig af om du får opgaven, af dit fagområde, af antal ansatte, hvor i landet du bor mv?

Reelt?

Dansk Håndværk anbefaler altid, at du forholder dig kritisk til udbyderen af tjenesten. Der er mange spillere på markedet, og der kan være ”brodne kar”. Undersøg derfor andres erfaringer eller spørg efter referencer. Er du i tvivl om noget, så bed dem fremsende deres forretningsbetingelser.

Betaling?

Flere af de anerkendte koncepter er bundet op på en anmeldelse af håndværkeren efter endt arbejde hos kunden. Uheldigvis oplever flere af vores medlemmer, at de har følt sig tvunget til at give afslag og rabatter (på en i forhånd meget skarp pris) for at få 5 stjerner eller lignende god anmeldelse fra kunden. Heldigvis er det de færreste kunder, der på den måde ”afpresser” håndværkeren, men vær blot opmærksom på risikoen.

Urimelig anmeldelse?

Der kan altid være delte meninger om et stykke udført arbejde, men nogle gange ser Dansk Håndværk, at kunden kommer med en ”dårlig anmeldelse”. Denne kan fx bunde i uvidenhed om tolerancer inden for et givent område, eller er måske slet og ret urimelig og misvisende, og måske begrundet i at kunden ikke fik et afslag i prisen. Dansk Håndværk anbefaler at man tager til genmæle og svarer på anmeldelsen. Vær dog opmærksom på, altid at holde den gode tone og bed evt. kunden om at kontakte jer telefonisk, så I sammen kan løse sagen til alles tilfredshed. Udstrål service!

Husk kvaliteten.

Disse tjenester er som nævnt kommet for at blive. Vi oplever hos Dansk Håndværk, at der primært konkurreres på pris. Husk at kvalitet også er et konkurrenceparameter og fortæl det til kunden. Vær stolt af dit håndværk og levér arbejdet til den rigtige pris i den rigtige kvalitet.

God fornøjelse.